TR EN

ENVIRONMENTAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI329 ENVIRONMENTAL PSYCHOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders sonunda öğrenciler, çevre psikolojisine genel bir giriş yapmış olurlar. Çevre Psikolojisinin ana hatlarını öğrenmekle birlikte çevreci davranış, çevre politikaları ve çevre psikolojisi ekseninde davranış değişimi gibi harekete geçirecek konulara da aşina olurlar.
Contents of the Course Unit: Çevre Psikolojisi tarihi, ilgi ve uygulama alanları, Çevre Psikolojisinde tercih edilen araştırma metodları, Çevresel Stres ve çeşitleri, İklim Değişikliği ve Psikologların rolü, Çevre psikolojisi teorisine göre mimari Çevreci davranış ve bunu etkileyen kişisel faktörler gibi konuları içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çevre Psikolojisi temel kavramlarının tanımını yapar.
İklim değişikliğini, başa çıkma yollarını ve bu konuda çevre psikolojisi ve psikologların rollerini açıklar.
Çevre Politikalarının dünyadaki örneklerini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Giriş Tanışma, dersin içeriği, ana kuramlar ve tanımlar Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevre Psikolojisi, Tarihi ve Gelişimi Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevre Psikolojisinde Araştırma Metodları Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevresel Stres ve Etkileri Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevresel Stres ve Etkileri Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Doğa, Çevre, Sağlık ve İyi Oluş Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Yer Bağlılığı Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Sürdürülebilirlik ve Psikoloji Anlatım, Soru Cevap
10 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme İklim Değişikliği Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Tasarım, Maimari ve Çevresel Psikoloji Anlatım, Soru Cevap
12 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevre Politikaları: Dünyadan Örnekler Anlatım, Soru Cevap
13 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Değerler, Sosyal Normlar, Afektler ve Çavreci Davranışlar Anlatım, Soru Cevap
14 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Çevre Psikolojisi Ekseninde Davranış Değişimi Anlatım, Soru Cevap
15 Literatür gözden geçirme,makale okuma ve inceleme Finale Hazırlık Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Steg, L., Steg, L., van den Berg, A. E., & De Groot, J. I. (2015). Çevre Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık.
Uçar, G.K., Hasta, D. (Ed.). (2020) Çevre Psikolojisi: İnsan Doğa Etkileşimi ve Çevre Davranışı. Nobel Akademik Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0