TR EN

CURRENT ISSUES IN THE WORLD ECONOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT405 CURRENT ISSUES IN THE WORLD ECONOMY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin güncel uluslararası sosyo-ekonomik göstergeleri kullanarak dünya ekonomisindeki gelişmeleri anlama ve yorumlama yeteneği kazanması ve güncel ekonomik gelişmelerin nedenlerine ve sonuçlarına dair analiz yapabilecek bilgiye sahip olması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin kapsamı, küresel ekonomik göstergeler, ödemeler dengesi ve dış ticaret açığı, finansal krizler, merkez bankaları, para politikası ve faiz oranları, küreselleşme, işsizlik ve gelir dağılımı, enflasyon, uluslararası ticaret, gelişen piyasalar konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünya ekonomisine ait makro ekonomik göstergeleri önem sırasına göre listeler. (list) (Bloom’s 1)
Merkez bankalarının para ve faiz politikalarındaki rolünü ülke örnekleri vererek özetler.(Summarize) (Bloom’s 2)
Güncel uluslararası sosyo-ekonomik göstergelerden yararlanarak dünya ekonomisindeki gelişmeleri yorumlar.(Interpret) (Bloom’s 2)
Gelişen ülke piyasalarındaki riskleri önem sırasına koyarak karşılaştırır. (Compare) (Bloom’s 2)
Küreselleşme ve gelir dağılımı arasındaki bağıntıları kullanarak dünya ekonomisini analiz eder. (Analyze) (Bloom’s 4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı Dünya ekonomisine giriş Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
2 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Ekonomik Küreselleşmenin Temelleri Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
3 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Küresel Ekonomik Göstergeler ve Analiz Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
4 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Küreselleşme, Gelir Dağılımı ve İstihdam İlişkisi Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
5 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Merkez Bankaları, Para ve Faiz Politikaları Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
6 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Merkez Bankaları, Para ve Faiz Politikaları Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
7 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Sermaye Hareketleri ve Borsalar Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Ticaret ve Döviz Kurları Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
10 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Küresel Ekonomik Krizler Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
11 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Ekonomik Büyüme ve Refah İlişkisi Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
12 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Gelişen Ülke Ekonomileri Güncel Gelişmeler Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
13 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Asya, Avrupa ve Amerikan Ekonomilerindeki Güncel Gelişmeler Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
14 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Öğrenci Sunumları Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
15 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Öğrenci Sunumları Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Rodrik, Dani, (2019), Daha Adil, Daha Makul Bir Küresel Ekonomi Mümkün mü?, Domingo Yayınevi
Roubini, N. (2017), Kriz Ekonomisi: Dünya Ekonomisinin Çöküşü ve Geleceği, İstanbul: Pegasus Yayınları
Acar, M. (2018), Güncel İktisadi Tartışmalar, (1. Baskı), Literatürk Academia
Marrewijk, C.V. (2002), International Trade and The World Economy, Oxford University Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0