Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI404 | PSYCHOLOGICAL TESTS II | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; psikolojide kullanılan başlıca kişilik, gelişim ve zeka testlerinin tanıtılması ve öğrencilerin bu testleri uygulayabilir hale getirilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Çocuk Değerlendirme Testleri, Gelişim Testleri, Obsesif İnançlar ölçeği testi, Aile değerlendirme ölçeği,Aile değerlendirme ölçeği, Hacettepe Kişilik Envanteri, Çocuklar için depresyon ölçeği, Yetişkinler için depresyon ölçeği,Nörolojik Testler, Bilişsel Testler, Sınav Kaygısı Ölçeği, Stresle başetme yolları ölçeği testlerinin ayrıntılı bir şekilde tanıtılması/ uygulanması ve test raporlarının yazılması ve uygulama derslerinde süpervizyon verilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kişilik, gelişim ve zeka testleri gibi başlıca psikolojik testleri kullanır. |
Psikolojik testlerin sonuçlarını analiz eder ve bunların raporunu yazar. |
Çağdaş psikolojik test geliştirme yaklaşımlarını seçer. |
Psikolojik testlerde bulunması gereken nitelikleri dikkate alır. |
Geçerlik ve güvenirliği değerlendirir. |
Psikolojik test geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okunması | Psikolojik testler ve uyulması gereken hususlar | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
2 | Literatür Okunması | Çocuk Değerlendirme Testleri | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
3 | Literatür Okunması | Çocuk Değerlendirme Testleri devam | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
4 | Literatür Okunması | Gelişim Testleri | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
5 | Literatür Okunması | Obsesif İnançlar ölçeği testi tanıtımı ve uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
6 | Literatür Okunması | Aile değerlendirme ölçeği | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
7 | Literatür Okunması | scl-90 r testi tanıtımı ve uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okunması | Hacettepe Kişilik Envanteri tanıtımı ve uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
10 | Literatür Okunması | Çocuklar için depresyon ölçeği tanıtımı ve uygulaması | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
11 | Literatür Okunması | Yetişkinler için depresyon ölçeği ve tanıtımı | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
12 | Literatür Okunması | Nörolojik Testler | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
13 | Literatür Okunması | Bilişsel Testler | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
14 | Literatür Okunması | Sınav Kaygısı Ölçeği | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
15 | Literatür Okunması | Stresle başetme yolları ölçeği | Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Rapaport, D., Gill, M., & Schafer, R. (1945). Diagnostic psychological testing, Vol. 1. |
Ziskin, J., & Faust, D. (1995). Coping with psychiatric and psychological testimony (Vol. 1). Los Angeles, CA: Law and Psychology Press. |
Yöyen, G. E. (2017). Psikolojide kullanılan ölçekler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |