TR EN

FORENSIC PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI408 FORENSIC PSYCHOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; adli psikoloji alanının temel kavram ve konularını, hukuk ve psikoloji ilişkisini, dünyada ve Türkiye’de adli psikoloji uygulamalarını tanıtmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Adli psikoloji temel kavram ve konuları, hukuk ve psikoloji ilişkisi, ceza ve fiili ehliyet, madde bağımlılığı, adli psikoloji etik ilkeleri, adli psikoloji uygulamaları." konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Adli psikolojinin temel kavram ve konularını açıklar
Hukuk ve psikoloji arasında bağlantı kurar.
Adli psikoloji etik ilkelerini değerlendirir. Psikoloji ve Hukuku birlikte ilgilendiren konularda ortaya çıkan etik problemleri ve ikilemleri kavrar.
Çocuk suçluluğu ve psikoloji ilişkisini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Adli Psikolojinin Doğuşu, Tarihsel Gelişimi, Adli Psikolojinin Konusu ve Alt Alanları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Suç ve Psikoloji, Suçu Açıklayan Bireysel ve Çevresel Etmenler, Suç Davranışının Nedenleri, Suçlar Arasındaki Psikolojik Farklılıklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Suç Teorileri, Suçun Nöro-Psikolojisi, Zekâ ve Suç, Psikanaliz ve Suç, Suç Bağımlılığı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Sosyal Bağlamda Suç Olgusu, Suçlularla Etkileşim, İfade Verme ve Sorgulama, Yalan Beyan, Kandırma ve Dolandırma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Suç ve Psikopatoloji, Şizofreni, Duygudurum Bozuklukları, Kaygı Bozuklukları, Kişilik Bozuklukları ve Suç İlişkisi, Alkol Madde Kullanımı ve Suç İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Suçlu Profili Çıkarma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Psikoloji ve Suç Mağdurları, Adli Psikiyatri Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Suça Sürüklenen Çocuklar, Çocuklar ve Gençlerde Suç Davranışını Açıklayan Psikoloji Kuramları, Çocuk Suçluluğu Yargılama Süreçlerinde Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Cinsel Şiddet, Cinsel Taciz, Tecavüz, Cinsel Saldırı Nedenleri, Cinsel Suç Saldırganları, Cinsel Suçlarda Adli Süreç Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Çocuk Cinsel İstismarı, İstismarcıların Karakteristik Özellikleri ve Davranışları, Pedofililer, Psiko-Seksüel Bozukluklar ve Suç İlişkisi, Adli Süreç Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Ev İçi Şiddet Olgusu: Özür Dileme ve Bağışlama, Hırpalanmış Kadın Sendromu Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Cinayet, Kriminolojik Açıdan Cinayet Türleri, Etiyolojisine Göre Cinayetler, Seri Katiller Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Aile ve Çocuk Mahkemelerinde Adli Psikoloji Uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma İntihar Bombacıları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

DURAK M & DURAK E.Ş.(Ed.), (2017). Adli Psikoloji, Nobel Yayınları.
HOWITT D.(2021). Adli psikoloji ve Suç Psikolojisine Giriş, Nobel Yayınları.
Salih Yaşar, Özden (2022). Adli Psikiyatri, Nobel Yayınları
Canter, David (2020). Suç Psikolojisi, Çev. Defne Yazıcıoğlu, Sola Unitas Yayınları.
Polat, Oğuz (2020). Adli Psikolojiye Giriş, Seçkin Yayınları
Çöpür, Mazlum (2017). Adli Psikiyatri ve Hukuk, Nobel Akademik Yayıncılık
Jennifer E. Vitale (Ed.) (2022). Dangerous Behavior in Clinical and Forensic Psychology, The Complexity of Psychopathy, Springer Publisher
Bamford, Jennifer and Tully, Ruth (2019). Case studies in forensic psychology, clinical assessment and treatment, Taylor&Francis Group.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0