TR EN

ENVIRONMENTAL ECONOMY AND SUSTAINABILITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF356 ENVIRONMENTAL ECONOMY AND SUSTAINABILITY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye, iktisadi faaliyetler sonucunda gerçekleşen çevre sorunlarını perspektifinde, sürdürülebilir bir çevre ve iktisadi büyüme için geliştirilen politika, araç, mevzuat ve düzenlemeleri değerlendirme yetkinliği kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dışsallık, politika araçları, Çevresel Göstergeler, Su ve enerji Yönetimi, sürdürülebilir çevre yönetimi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çevre ekonomisinin ilke ve kavramlarını tanımlar.(describe) (2)
Çevre politikalarının amaçlarını açıklar.(explain) (2)
Çevresel sürdürülebilirliğin temelindeki politika araçlarını tanımlar.(describe) (2)
Çevresel sorunların temel nedenlerini karşılaştırır.(compare) (4)
Çevre ekonomisinin sosyal ve ekonomik etkilerini analiz eder.(analyze) (4)
Ülkeler arasındaki sürdürülebilir Çevre yönetimi farklılıklarını değerlendirir.(evaluate)(5)
Çevresel sorunlara çözüm bulur.(solve)(3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Piyasada Etkinlik ve Doğal Kaynak Ekonomisi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
2 Kitap Okuma Üretim ve Tüketimde Dışsallıklar; Piyasa Başarısızlıkları ve Politika Araçları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
3 Kitap Okuma Politika Araçları; Vergiler, Teşvikler ve El Değiştirilebilir İzinler Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Mülkiyet Hakları, Pigoucu Vergiler Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma Kamu Malları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma Çevre Politikaları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma Tükenebilir ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Çevresel Göstergeler, Çevre Kalitesi ve Başlıca Çevresel Sorunları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
10 Kitap Okuma Su ve Enerji Yönetimi ve Kalite Politikaları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
11 Kitap Okuma Atık Yönetimi: Toplama ve Geri Kazanım Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
12 Kitap Okuma Çevre ve Kalkınma: Çevresel Kuznets Eğrileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
13 Kitap Okuma Çevre, Kalkınma ve Sürdürebilirlik Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
14 Kitap Okuma Ulusal ve Uluslararası Çevre Koruma Mevzuatı, Organizasyonu ve Düzenlemeleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnançlı, S.(2018). Ulusal ve Uluslararası Boyutta Çevre Ekonomisi: Kavram-Politika-Uygulama. Seçkin Yayıncılık
Günsoy, G., Özcan Dağdemir (2007). Doğal Kaynaklar ve Çevre Ekonomisi. Anadolu Üniversitesi Yayınları
Durman M., Hüseyin Önder.(2016) Doğal Kaynaklar ve Çevre Ekonomisi. Ekin Yayınları
Lewis L. and T. Tietenberg(2013). Environmental Economics and Policy. Pearson Education Limited.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 9 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0