TR EN

INFORMATION ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF434 INFORMATION ECONOMICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye, bir ülkede bilimsel bilgi üretiminin ve Ar-ge faaliyetlerinin; rekabet üstünlüğü ve iktisadi büyümede etkilerini tahlil etme yetkinliği kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bilgi ekonomisinin tanımı, özellikleri, ölçülmesi, ekonomik etkileri, Eğitim, Ar-Ge gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgi ekonomisinin özelliklerini açıklar.(explain) (2)
Bilgi Toplumunun ilke ve kavramlarını yorumlar.(interpret) (4)
Bilgi ekonomisi ile rekabet, Ar-Ge ve Eğitim arasındaki ilişkiyi yorumlar.(interpret) (4)
Bilginin ekonomik etkilerini analiz eder.(analyze) (4)
Bilgi ekonomisinin nasıl ölçüldüğü analiz eder.(analyze) (4)
Bilgi ekonomisi ile diğer ekonomik birimler arasındaki farkı ve benzerlikleri karşılaştırır.(compare) (4)
Bilgi Ekonomisinde Türkiye’nin yeri ve önemini yorumlar.(interpret) (4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Bilgi Toplumu hakkında temel ilke ve kavramlara giriş Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
2 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisinin Tanımı, Özellikleri ve Tarihçesi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
3 Kitap Okuma Bilginin Erişimi ve Kullanımı Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Bilginin Küreselleşmesi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma Bilginin dışsallıkları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisinin Ölçülmesi, Türkiye’nin Bilgi Toplumuna Geçiş Süreci Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisinin Ekonomik Etkileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisinde Rekabet, Piyasa ve AR-GE Anlatım, Soru Cevap,
10 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisi ve Eğitim Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
11 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisiyle Ortaya çıkan kavramlar ve ekonomi ile ilişkileri (İnovasyon, Beşeri Sermaye, E-ticaret/E-devlet ) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
12 Kitap Okuma Bilgi Ekonomisinde Üretim Tarzında Değişim (Endüstri 4:0/ Sanayi 4:0/ Tarım 4:0) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
13 Kitap Okuma Schumpeter Hipotezi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
14 Kitap Okuma Bilgi Temelli Büyüme Modelleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
15 Kitap Okuma Bilgi Temelli Büyüme Modelleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Anadolu Üniversitesi,(2013). Bilgi Ekonomisi. Ankara
Söylemez, A. (2013). Yenilik Ekonomisi.
Dergi: Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 9 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0