TR EN

SPONSORSHIP PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT439 SPONSORSHIP 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, kurumsal halkla ilişkiler stratejisinin bir uygulaması olarak sponsorluk tasarımı ve yönetimi bilgilerinin teorik olarak aktarılması ve öğrencilerin proje yaratabilmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; sponsorluğun tanımı, halkla ilişkiler içinde sponsorluğun önemi ve kullanımı, sponsorluk türlerinin özetlenmesi, sponsorlukların hedef kitlesinin listelenmesi, sponsorluk faaliyetlerinin planlanması, tasarlanması ve yönetilmesi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sponsorluk türlerinden en az 2’ini listeleme
Sponsorluğun hedef kitlelerinden en az 3’ünü listeleme
Proje tasarımı, yazım, uygulama ve değerlendirme aşamalarını detaylı bir şekilde açıklama
Geçmiş sponsorluk faaliyetlerini sponsorluğun unsurlarına göre doğru bir şekilde analiz etme
Kurumsal halkla ilişkiler stratejisine uygun olarak sponsorluk projesi yaratım süreci adımlarını referans alarak sponsorluk projesi yaratma
Sponsorluğun tüm bileşenlerini kurumsal iletişim stratejisine uygun bir biçimde birbirine entegre etme-birbiriyle birleştirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluğun tanımı ve tarihsel gelişimi Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Halkla ilişkiler açısından sponsorluğun amaçları Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluk türleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluk kategorileri Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluğun hedef kitleleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluk stratejisinin tespit edilmesi Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluk stratejisinin uygulanması Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluk teklifinin hazırlanması Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sponsorluğun etkinliğinin değerlendirilmesi Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Literatür taraması Örnek inceleme Türkiye'de sponsorluğun gelişimi ve Türkiye'den örnekler Anlatım Soru cevap Örnek analizi
12 Literatür taraması Örnek inceleme Dünyadan sponsorluk örnekleri Anlatım Soru cevap Örnek analizi
13 Literatür taraması Örnek inceleme Başarılı ve başarısız sponsorluk örneklerinin analizi Anlatım Soru cevap Örnek analizi
14 Literatür taraması Örnek inceleme Başarılı ve başarısız sponsorluk örneklerinin analizi Anlatım Soru cevap Örnek analizi
15 - Sponsorluk ödevi Anlatım Soru cevap Bireysel Ödev çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akyüz, A. (2017). Spor Sponsorluğu ve İmaj Transferi. İstanbul: Alfa Yayınları
Sleight, S. (1989). Sponsorship: What It Is and How to Use It. McGraw-Hill Book
Amoako, G. K., Dartey-Baah, K., Dzogbenuku, R. K., Junior, S. K. (2012). The effect of sponsorship on marketing communication performance: A case study of Airtel Ghana. African Journal of Marketing Management, 4(2): 65-79.
Demirel, A., & Erdoğmuş, I. E. (2014). Corporate investment in sport sponsorhip and its evaluation. Athens Journal of Sports, 1(3): 173-187
McDonald, C. (1991). Sponsorship and the image of the sponsor. European Journal of marketing, 25(11): 31-38.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 1 4 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0