TR EN

PERSUASION THEORIES IN COMMUNICATION SCIENCES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT441 PERSUASION THEORIES IN COMMUNICATION SCIENCES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, ikna kavramına yönelik yaklaşım ve teorileri kişilerarası ve kitle iletişimi bağlamında değerlendirmektir.
Contents of the Course Unit: Ders, Aristo ve retorik, geçmişten günümüze ikna faaliyetlerinin özetlenmesi, İknanın öğelerinin açıklanması İknaya yönelik sistematik yaklaşımların açıklanması, İkna kuramlarının açıklanması, Kitle iletişim araçlarında iknanın nasıl gerçekleştiğinin açıklanması, Yüz yüze iletişimde iknanın nasıl gerçekleştiğinin açıklanması, Gündem oluşturma kuramının açıklanması, Suskunluk sarmalı kuramının açıklanması, İkna kuramlarının karşılaştırılması İkna edici iletişimin özelliklerinin açıklanması, Tutum ve davranışın özelliklerinin betimlenmesi gibi konuları içermektedir

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İkna edici iletişimin sahip olduğu özelliklerinden en az 3’ünü listeler
İknanın öğelerinden en az 3’ünü listeler
Bir örnek olay üzerinden iletişim ve ikna arasındaki bağlantıyı açıklar
Günlük ilişkilerini referans alarak, tutum ve davranış oluşturma ya da mevcut tutum ve davranışın sürdürülmesine yönelik çıkarımlar
Örnek halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarındaki iletileri ikna kuramları üzerinden karşılaştırır
Bir vaka çalışması yardımıyla bilgi verici iletişim ve manipülasyon arasındaki farkı ayırt eder
Geçmişten günümüze iknaya yönelik yaklaşımdaki değişimi verilen bir okuma üzerinden değerlendirir
İknaya direncin sebeplerinden en az 4’ünü açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ders içeriğinin Sunumu Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkna Kavramı, İkna Süreci I: Kaynak Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkna süreci II: Mesaj, Araç, Alıcı / Hedef (Kitle), Etki Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tutum Kavramı, Tutum Oluşumu, Tutum Değişimi Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Aristo ve Retorik, Kitle Psikolojisi Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Motivasyon Kavramı, Motivasyon Süreci, Homeostazis, İhtiyaç, Dürtü, Güdü ve Davranış ilişkisi, Kurumsal Açıdan Motivasyon Araçları Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Temel Motivasyon Kuramları, Hedonizm, Etki Tepki Kuramı, Psikanalizm Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kişilik Kuramları I: Alfred Adler, Eric Berne, Karen Horney Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kişilik Kuramları II: Carl Gustav Jung Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İhtiyaç Kuramları I: Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı ve Frederick A. Herzberg’ İn “Çift Faktör Teorisi” Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İhtiyaç Kuramları II: Alderfer’in VİG Yaklaşımı, Murray’ın İhtiyaçlar Göstergesi Yaklaşımı, Mc Clelland ve Atkinson’un Başarı İhtiyacı Yaklaşımı Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Zihinsel Kuramlar, Değer-beklenti Kuramları, Vroom’un Değer-Beklenti Kuramı, Porter ve Lawler’in Değer-Beklenti Modeli, Locke’un Amaç Benimsetme Modeli, Adams’ın Denklik Modeli Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Denge ve Uyum Kuramları: Jean Piaget’in Bilgi Kuramsal Yaklaşımı, Fritz Heider’in Zihinsel Denge Kuramı ve Yükleme Kuramı, Leon Festinger’in Zihinsel Uyumsuzluk Kuramı Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Temel İkna Teknikleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
Savaş, S. (2016). Arketipsel imgelerin ikna boyutu ve Türk reklamlarında görülme sıklığı üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
DeVito, J. A. (2010), Kişilerarası İletişim,. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları
Petty, R. E. (2018). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Routledge.
Petty, R. E., ve Cacioppo, J. T. (2012). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. Springer Science & Business Media.
Perloff, R. M. (1993). The dynamics of persuasion. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Karadoğan Doruk S. ve Savaş, S. (2017). Benzer Sektörde Faaliyet Gösteren Kurumların Kuruluş Tarihi Sıralamasının Kurum Kültüründe Ortaya Çıkan Yansımaları: Alfred Adler Üzerinden Coca Cola ve Pepsi Kurumları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, (53): 103-137.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 5 25
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0