TR EN

AIRPORT ADMINISTRATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM303 AIRPORT ADMINISTRATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları, etkilediği ve etkilendiği diğer aktörleri inceleyerek havaalanı işletimi ve yönetimi hakkındaki temel bilgileri ele almayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde; havaalanı kavramının tarihsel gelişimi, havaalanlarına yönelik düzenlemeler, havaalanı endüstrisinin elemanları, havaalanında hizmet ürünü demetleri, havaalanları açısından strateji ve rekabet, havaalanlarının gelir ve giderleri, havaalanı inşasında işbirlikleri ve gelecekte havaalanları ile ilgili ortaya çıkması muhtemel değişikler yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Havaalanı faaliyet süreçlerini açıklar.
Havaalanı işletme modellerine ve etkileşimlerine yönelik etkileri yorumlar.
Havayolu firmaları ve havaalanı faaliyetlerini stratejik perspektiften analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitaptan ilgili bölümün okunması Geçmişten günümüze havaalanı kavramının evrimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanı endüstrisini etkileyen ulusal ve uluslararası kuruluşlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Şikago konvansiyonu öncesi, sonrası düzenlemeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanı endüstrisinin ekonomik gelişmeler çerçevesindeki değişimi (serbestleşme, ticarileşme, özelleşme, küreselleşme) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanının genel yapısı ve havaalanındaki fonksiyonel işletme birimleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanında ürün, müşteri ve pazarlama süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanında strateji ve rekabet (Beş güç faktör analizi) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında strateji ve rekabet (SWOT) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında ekonomik ve finansal konular Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında kamu-özel işbirlikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında kamu-özel işbirlikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Geleceğin havaalanını tasarlamak Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitaptan ilgili bölümün okunmasıKitaptan ilgili bölümün okunması İnovasyon temelinde geleceğe dair havaalanı tasarımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 - Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ŞENGÜR, Ferhan KUYUCAK, (2018). 21. YY’da Havaalanı İşletmeciliği, Nisan Kitabevi, Eskişehir
YILMAZ, Mustafa Kemal, (2017). Havaalanı Yönetimi ve İşletmeciliği Gamze Yayıncılık, İstanbul
Anadolu Üniversitesi yayını,Havaaalanı Yönetimi
Belobaba, P., Odoni, A., & Barnhart, C. (Eds.). (2015). The global airline industry. John Wiley & Sons.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0