Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM308 | AIRCRAFT MAINTENANCE AND MANAGEMENT | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, hava araçlarının bakımı ve yönetimi konusunda teorik bilgiler ile atölye ve hangar güvenliğine ilişkin uygulamaların kavramsal bir çerçeve içerisinde ele alınması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Hava araçları ve hava araçları bakım yöntemleri, hava araçları bakımına ilişkin faaliyetler, hava araçları bakımına ilişkin faaliyetlerin sınıflandırılması, hava aracı bakımında temel prosedürler, hava aracı bakımı ve meteoroloji, hava aracı bakım uygulamaları, hava aracı bakım maliyetleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hava Aracı Bakımı ve Yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Hava araçları ve hava araçlarının bakım yöntemlerini listeler. |
Hava Aracı Bakımındaki Temel Prosedürleri açıklar. |
Hava araçları bakımına ilişkin faaliyetleri sınıflandırır. |
Hava Aracı Bakım Uygulamaları arasında karşılaştırma yapar. |
Hava aracı bakımında maliyetlere ilişkin analiz yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımı ve Yönetimi dersinin tanıtımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımı ve Yönetimi konusundaki temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Hava araçları ve hava araçlarının bakım yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Hava araçları bakımına ilişkin teknikler düzenlemeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Hava araçları bakımına ilişkin faaliyetler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Hava araçları bakımına ilişkin faaliyetlerin sınıflandırılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımında Temel Prosedürler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımında Temel Prosedürler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımı ve Meteoroloji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakım Uygulamaları I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakım Uygulamaları II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakım Maliyetleri I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakım Maliyetleri II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Hava Aracı Bakımı ve Yönetimine ilişkin genel değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kinnison, H. (2012), Aviation Maintenance Management, Second Edition, Mc-Graw Hill |
Başol S. (2012), Havacılık Bakımı Yönetimi, Bursa: Ekin Basım Yayın |
Federal Aviation Administration. Flight Standards Service. (2008). Aviation Maintenance Technician Handbook: General. Aviation Supplies & Academics Incorporated. |
Kroes, M. J., & Sterkenburg, R. (2013). Aircraft maintenance & repair. McGraw-Hill Education. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |