TR EN

PASSENGER SERVICES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM309 PASSENGER SERVICES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Havalimanında yolculara yönelik yapılması gereken tüm prosedürlerin öğrenilmesi.
Contents of the Course Unit: Yolcu hizmetleri ile ilgili tüm prosedürler,terimler ve davranışları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yolcu hizmetleri ile ilgili terimleri kullanır.
Yolcu hizmetlerinde kullanılan evrakların içerik ve işlevlerini temel düzeyde tanımlar.
Havalimanında bulunan üçüncü kuruluşları ve hizmet ilişkilerini temel düzeyde tanımlar.
Havalimanına ve uçağa yolcu giriş ve çıkış işlemleri; problem çözme, bilgi verme, yönlendirme tekniklerini kullanır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu Hizmetleri ve İlişkili Kavramlar-I Görsel destekli düz anlatım
2 Konuya yönelik internet araştırması Yolcu Hizmetleri ve İlişkili Kavramlar-II Görsel destekli düz anlatım
3 Konuya yönelik internet araştırması Havacılıkta Kullanılan Seyahat Dokümanları-I Görsel destekli düz anlatım
4 Konuya yönelik internet araştırması Havacılıkta Kullanılan Seyahat Dokümanları-II Görsel destekli düz anlatım
5 Konuya yönelik internet araştırması Özel Hizmet Gerektiren Yolcular-I Görsel destekli düz anlatım
6 Konuya yönelik internet araştırması Özel Hizmet Gerektiren Yolcular-II Görsel destekli düz anlatım
7 Konuya yönelik internet araştırması Özel Hizmet Gerektiren Yolcular-III Görsel destekli düz anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik internet araştırması Bagaj İşlemleri-I Görsel destekli düz anlatım
10 Konuya yönelik internet araştırması Bagaj İşlemleri-II Görsel destekli düz anlatım
11 Konuya yönelik internet araştırması Uçuşa Kabul (Check-in) İşlemleri-I Görsel destekli düz anlatım
12 Konuya yönelik internet araştırması Uçuşa Kabul (Check-in) İşlemleri-II Görsel destekli düz anlatım
13 Konuya yönelik internet araştırması Giden-Gelen Yolcu Hizmetleri-I Görsel destekli düz anlatım
14 Konuya yönelik internet araştırması Giden-Gelen Yolcu Hizmetleri-II Görsel destekli düz anlatım
15 Konuya yönelik internet araştırması Geciken, Kayıp ve Hasarlı Bagaj İşlemleri Görsel destekli düz anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

SHGM (2014); Yolcu Hizmetleri, SHGM Yayınları, Yayın No: HAD/T-20, Ankara. (İnternet Adresi: http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/yayinlar/yolcu_hizmetleri_06.02.2014.pdf)
Ergün, Nalan; Nevin Yavuz ve Savaş S. Ateş (2016); Yolcu Hizmetleri, Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları, Yayın No: 2226, Eskişehir.
Karagülle, A. Özgür; Yolcu Hizmetleri, İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları, İstanbul.
Erkayman, Burak (Ed.) (2019); Yolcu ve Yer Hizmetleri, Atatürk Üniversitesi AÖF Yayınları, Erzurum.
IATA (2015); IATA Ground Operations Manual (IGOM) Supplement to Airport Handling Manual, 4th Edition, Montreal.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 13 1 13
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0