TR EN

AIR TRAFFIC SERVICES AND CONTROL UNITS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM314 AIR TRAFFIC SERVICES AND CONTROL UNITS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin temel amacı, öğrencilere havacılık faaliyetlerinin güvenli bir şekilde devam etmesi için kritik öneme sahip olan hava trafik hizmetleri ve kontrol birimleri hakkında temel bilgileri öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, ulaştırma sistemleri ve havayolu ulaştırma sistemi, havacılık trafik sistemi, havacılık trafik yönetimi, havacılık trafik hizmetleri, havacılık trafik kontrol hizmeti, genel havacılık trafik kuralları, uçuş kuralları ve uçuş seviyeleri, altimetre ayar yöntemleri, uçuş planları ve hava mekânları, işaretleme, havacılık trafikteki önemli olaylar ve kurumları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hava trafik hizmetleri hakkında genel bilgi sahibi olmak.
Hava trafik hizmetleri alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Hava trafik hizmetleri alanındaki kavram ve fikirleri inceleyebilme, verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme ve araştırmaya dayalı çözümler geliştirebilme.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Taşımacılığı ve Hava Trafik Sistemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kaynakların ilgili bölümleri Temel Hava Trafik Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Trafik Akış Yönetimi ve Hava Sahası Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Trafik Hizmetleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kaynakların ilgili bölümleri Uçuş Bilgi Hizmeti ve Uyarı Hizmeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Trafik Kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Trafik Kontrol Birimleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kuralları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kaynakların ilgili bölümleri Uçuş Planları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kaynakların ilgili bölümleri Aletli ve Görerek Uçuş Kuralları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kaynakların ilgili bölümleri Uçuş Seviyelerinin Belirlenmesi ve Ayrımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Sahası Türleri ve Görsel Sinyaller Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Trafik Olayları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kaynakların ilgili bölümleri Derse Genel Bakış ve Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Loft, S., Sanderson, P., Neal, A., & Mooij, M. (2007). Modeling and predicting mental workload in en route air traffic control: Critical review and broader implications. Human factors, 49(3), 376-399.
Nolan, M. S. (2011). Fundamentals of air traffic control. Cengage learning.
Arblaster, M. (2018). Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance. Elsevier.
Wu, C. L., & Caves, R. E. (2002). Research review of air traffic management. Transport Reviews, 22(1), 115-132.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 7 2 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 7 2 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0