Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM314 | AIR TRAFFIC SERVICES AND CONTROL UNITS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin temel amacı, öğrencilere havacılık faaliyetlerinin güvenli bir şekilde devam etmesi için kritik öneme sahip olan hava trafik hizmetleri ve kontrol birimleri hakkında temel bilgileri öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, ulaştırma sistemleri ve havayolu ulaştırma sistemi, havacılık trafik sistemi, havacılık trafik yönetimi, havacılık trafik hizmetleri, havacılık trafik kontrol hizmeti, genel havacılık trafik kuralları, uçuş kuralları ve uçuş seviyeleri, altimetre ayar yöntemleri, uçuş planları ve hava mekânları, işaretleme, havacılık trafikteki önemli olaylar ve kurumları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hava trafik hizmetleri hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
Hava trafik hizmetleri alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
Hava trafik hizmetleri alanındaki kavram ve fikirleri inceleyebilme, verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme ve araştırmaya dayalı çözümler geliştirebilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Taşımacılığı ve Hava Trafik Sistemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynakların ilgili bölümleri | Temel Hava Trafik Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Akış Yönetimi ve Hava Sahası Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Hizmetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Bilgi Hizmeti ve Uyarı Hizmeti | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrol Birimleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Planları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynakların ilgili bölümleri | Aletli ve Görerek Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Seviyelerinin Belirlenmesi ve Ayrımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Sahası Türleri ve Görsel Sinyaller | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Olayları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynakların ilgili bölümleri | Derse Genel Bakış ve Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Loft, S., Sanderson, P., Neal, A., & Mooij, M. (2007). Modeling and predicting mental workload in en route air traffic control: Critical review and broader implications. Human factors, 49(3), 376-399. |
Nolan, M. S. (2011). Fundamentals of air traffic control. Cengage learning. |
Arblaster, M. (2018). Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance. Elsevier. |
Wu, C. L., & Caves, R. E. (2002). Research review of air traffic management. Transport Reviews, 22(1), 115-132. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |