TR EN

ADVANCED METEOROLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM408 ADVANCED METEOROLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: atmosferde gerçekleşen meteorolojik olayların incelenmesi, havacılıkta meteorolojik olayların etkilerinin saptanması, bu olaylara yönelik önlemlerin örnek olaylar üzerinden analizinin yapılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini atmosfer tabakaları, sıcaklık, ısı, nem, basınç ve yoğunluk kavramları, bulutların sınıflandırılması, buzlanma, oraj ve türbülans gibi kavramlar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel meteorolojik kavramları tanımlar.
Havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları açıklar.
Atmosferde meydana gelen meteorolojik olayları türlerine göre sınıflandırır.
Meteorolojik raporları ve dokümanları analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 KİTAP OKUMA Temel Meteorolojik Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 KİTAP OKUMA Havacılıkta meteorolojik kodlar: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ve standart hava yönetmelikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 KİTAP OKUMA Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 KİTAP OKUMA Meteorolojik Kartlar – II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 KİTAP OKUMA SPECI, TAF Raporları - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 KİTAP OKUMA Havacılık ile ilgili hava olaylarının izlenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 KİTAP OKUMA Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 KİTAP OKUMA Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Knox J. A. , Ackerman S. A. (2015), Meteoroloji, (çev. Kadıoğlu M., Çakır S.), Ankara: Nobel Yayınları
Çakıcı, M. (2014). Havada Kalan Sorular. İstanbul: Efil Yayınevi.
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation. UK: Penguin Random house.
Gultepe, I., & Feltz, W. F. (2019). Aviation Meteorology: Observations and Models. Introduction. Pure and Applied Geophysics, 176(5), 1863-1867.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0