TR EN

TICKETING AND RESERVATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM410 TICKETING AND RESERVATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, uluslararası biletleme ve rezervasyon kavram, süreç ve kurallarını ve seyahat acentalarında kullanılan uluslararası rezervasyon sistemleri olan Amadeus ve Galileo sistemlerini uygulamalı olarak öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Temel Bilet Satış ve Rezervasyon Kavramları, Tek Yönlü Yolculuklar, Gidiş-Dönüş (Return) Yolculuklar, Özel Ücretler, Add-on Kavramı, Bilet Üzerinde Yapılan İşlemler, Amadeus ve Galileo Programları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

IATA biletleme ve rezervasyon kavramlarını, süreçlerini ve kurallarını bilir.
Merkezi rezervasyon sistemi aracılığı ile ülke, şehir, havalimanı, havayolu kodlarını ve uçuş tarife bilgilerini listeler.
Merkezi rezervasyon sistemi aracılığı ile rezervasyon oluşturur, rezervasyonu ücretlendirir, müşteri özel taleplerini sisteme girer ve biletleme yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Temel Bilet Satış Kavramları ve Tek Yönlü Yolculuklar-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Temel Bilet Satış Kavramları ve Tek Yönlü Yolculuklar-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Gidiş-Dönüş (Return) Yolculuklar, Ücret Bölümleri Yöntemi (PU Concept) ve Sponsorlu Bilet Ödeme İşlemi (PTA)-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Gidiş-Dönüş (Return) Yolculuklar, Ücret Bölümleri Yöntemi (PU Concept) ve Sponsorlu Bilet Ödeme İşlemi (PTA)-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Özel Ücretler, En Düşük Ücret Kombinasyonları ve ADD-ON Kavramı-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Özel Ücretler, En Düşük Ücret Kombinasyonları ve ADD-ON Kavramı-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Bilet Üzerinde Yapılan İşlemler, Mixed Class Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Amadeus Sisteminde Kullanılan Girişler ve Temel Rezervasyon Kaydı-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
10 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Amadeus Sisteminde Kullanılan Girişler ve Temel Rezervasyon Kaydı-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
11 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Amadeus Sisteminde Rezervasyon İşlemleri ve Ücret Yükleme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
12 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Galileo Sisteminde Kullanılan Temel Girişler, Uygun Yer Durumu Görüntüleme ve Yer Alma-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
13 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Galileo Sisteminde Kullanılan Temel Girişler, Uygun Yer Durumu Görüntüleme ve Yer Alma-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
14 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Galileo Sisteminde Rezervasyon, Ücret, Bilet ve Otel-Araba Girişleri-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
15 literatür tarama, sunum görsellerini inceleme Galileo Sisteminde Rezervasyon, Ücret, Bilet ve Otel-Araba Girişleri-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma ve Uygulamalı Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sezgin, E., İ. O. Coşkun ve E. Özkan (2018); Bilet Satış, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2475, Eskişehir.
IATA (2014); Passinger Air Tariff-General Rules, Montreal.
IATA (2014); Passinger Air Tariff-Worldwide Rules, Montreal.
IATA (2014); Passinger Air Tariff-Worldwide Fares, Montreal.
IATA (2007); Ticketing Handbook, Montreal.
Sharma, J. K. (2009); Flight Reservation and Airline Ticketing, Kanishka Publishers, Distributors.
Galileo Türkiye Eğitim Kitabı.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 1 7
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0