TR EN

RISK AND CRISIS MANAGEMENT IN AVIATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM411 RISK AND CRISIS MANAGEMENT IN AVIATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin havayollarındaki risk ve kriz yönetiminin kritik etkenlerine hakim, gereken sorumluluk ve yönetim rollerini üstlenebilme kabiliyetine haiz, kurumsal kültür doğrultusunda iç kontrol ve denetimi sağlama yetisini ortaya koyabilen, gerekli uluslararası emniyet kural ve prosedürleri paralelinde risk ve kriz stratejik hedefleri önceden belirleyerek doğru zamanda doğru kararlar alabilmelerinin sağlanması dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Havacılık sektöründe tarihsel olarak tanımlanmış veya gelecekte olası tahmin edilebilecek tüm risk türleri, kaynakları ve ilkeleri hukuksal ve yetkili kuruluşların talimatları doğrultusunda tanımlanması, örgütsel kültüre uyumlu risk ve krizlere karşı alınabilecek önlemlerin iç denetim ve kontrolleri ile senaryolar ile incelenmesi, raporlama sisteminin tanıtılması, emniyet kavramlarına hakimiyet ile risk ve kriz yönetiminin profesyonel ifasına dair entegrasyon bilgi yönetim sisteminin açıklanması gibi konular dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Risk ve Kriz Yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Havacılık sektöründeki işletmeler tarafından kullanılan risk ve kriz yönetimi stratejilerini açıklar.
Risk ve Kriz Yönetimini havacılık sektörüne uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Risk kavramları ve varsayımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap Okuma Risk türleri, kaynakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap Okuma Risk yönetim ilkeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap Okuma Hukuksal açıdan Risk Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap Okuma Risk yönetiminde örgütün yapısı, araçlar, unsurlar ve örgütsel kültür Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap Okuma Risk yönetiminde politika, prosedürler ve raporlama süreçleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap Okuma Risk yönetim bilgi sistemi ve analiz yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Risk yönetim bilgi sistemi ve analiz yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap Okuma Risk yönetiminde maliyet ve finansman Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap Okuma Risk belirleme süreci, girdi çıktı ve analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap Okuma Risk yönetimi, örgütleme ve denetim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap Okuma Kriz tanımı, kavramları ve varsayımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap Okuma Kriz türleri, kaynakları ve yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap Okuma Emniyet yönetim sistemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü
Koçel, Tamer (2018) : İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayım
Aksoy, Tolga; Şahin, Işıl (2009) : Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel ve Modern Yaklaşımlar, Discussion Paper, No. 2009/7, Turkish Economic Association, Ankara, This Version is available at: http://hdl.handle.net/10419/81587
Aksoy, Tolga; Sahin, Isil (2009) : Belirsizlik Altinda Karar Alma: Geleneksel ve Modern Yaklasimlar, Discussion Paper, No. 2009/7, Turkish Economic Association, Ankara, This Version is available at: http://hdl.handle.net/10419/81587

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0