TR EN

AIR LOGISTICS AND TRANSPORTATION OF DANGEROUS GOODS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM415 AIR LOGISTICS AND TRANSPORTATION OF DANGEROUS GOODS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hava lojistiği ve tehlikeli madde taşımacılığının önemi ve özellikleri hakkında genel bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hava taşımacılığı ve temel kavramlar, havayolu işletmelerinde faaliyet süreci, havayolu taşımacılığında kullanılan belgeler, hava yollarında lojistik yönetimi uygulamaları, havayolu taşımacılığında tedarik zinciri faaliyetlerinin entegrasyonu, havayolu taşımacılığında dikkat edilmesi gereken hususlar, kargo türleri ve özellikli kargolar, tehlikeli madde taşımacılığında tanımlar ve temel kavramlar, tarafların emniyet yükümlülükleri, tehlikeli maddelerin sınıflandırılması, taşıma, yükleme, boşaltma ve elleçleme koşulları ve uyulması zorunlu kurallar, sevkiyat prosedürleri ve işaretleme kuralları, taşıma ekipmanları ve personele ilişkin operasyonel kurallar dersinin kapsamını oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hava lojistiği ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Hava lojistiği ile ilgili temel dökümanları özetler.
Tehlikeli madde taşımacılığına ilişkin temel kavramları açıklar.
Tehlikeli maddeleri sınıflandırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynakların ilgili bölümleri Giriş, tanımlar, Kısa Tarihçe, Hava Kargo Taşımacılığının Alt Pazarları Konu anlatımı
2 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo İle Taşınan Ürünlerin Temel Özellikleri, Hava Kargo Pazarında Taşınan Ürünlerin Sınıflandırılması Konu anlatımı
3 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Taşıyıcılarının Sınıflandırılması Konu anlatımı
4 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Taşımacılığında Kullanılan Uçak Tipleri ve Taşıma Üniteleri Konu anlatımı
5 Kaynakların ilgili bölümleri Havacılık Ekonomisi, Hava Kargo Taşımacılığının Dünya Ticareti İçin Önemi Konu anlatımı
6 Kaynakların ilgili bölümleri Hava Kargo Pazarının Gelişimini Etkileyen Faktörler Konu anlatımı
7 Kaynakların ilgili bölümleri Havayolu Lojistiği 1 Konu anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların ilgili bölümleri Havayolu Lojistiği 2 Konu anlatımı
10 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Madde Kavramı ve Düzenlemeler, Tehlikeli Madde Limitleri Konu anlatımı
11 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması, Tehlikeli Maddelerin Paketlenmesi Konu anlatımı
12 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi, Dokümantasyon Konu anlatımı
13 Kaynakların ilgili bölümleri Radyoaktif Maddeler Konu anlatımı
14 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Maddelerin Handling Süreci Konu anlatımı
15 Kaynakların ilgili bölümleri Tehlikeli Madde Uygulamaları Konu anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sales, Michael; Aviation Logistics-The Dynamic Partnership of Air Freight and Supply Chain, Kogan Page, London, 2016.
Long, Douglas; Uluslararası Lojistik-Küresel Tedarik Zinciri Yönetimi, (Çev. Mehmet Tanyaş, Murat Düzgün), Nobel Akademik Yayıncılık, 3. Basım, Ankara, 2019.
Yalçınkaya, Akansel vd.; Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler, (ed. Ali Emre Sarılgan), AÖF Yayını, Yayın No: 2215, Eskişehir, 2019.
Introduction to Air Transport Economics - From Theory to Applications (Vasigh, Fleming, Tacker)
Recommendations on the Transport of Dangerous Goods - Model Regulations Volume 1 (United Nations)
Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air (International Civil Aviation Organization)
Servet Basol, 2000, Havayolu Lojistik yonetimi, Ekin Publications, Istanbul
Omer Faruk Gorcun, Murat Erdal, 2010, Tehlikeli Madde Tasimaciligi, Beta Publications, Istanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 13 1 13
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 62 0 131
Total Workload of the Course Unit 131
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0