TR EN

PROJECT MANAGEMENT IN AVIATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM419 PROJECT MANAGEMENT IN AVIATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste havacılıkta proje seçimi, projelerin organizasyonu, kapsam, zaman ve maliyetlerini tanımlayabilme, planlayabilme ve bilgisayar yazılımları desteğiyle projeleri programlama ve yönetme yeteneğini geliştirme amacıyla proje yönetiminin temel ilkelerini ele almak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Havacılıkta proje yönetimine giriş, havacılıkta proje yönetiminin organizasyonu, proje yönetiminde haberleşme proje yönetiminde yönetim yeteneklerinin geliştirilmesi, projelerde optimal kaynak kullanımı, planlama kavramı ve özellikleri, insan faktörünün zihinsel ve bedensel açıdan değerlendirilmesi / projede görev dağılımı, kaynaklar (finans, işgücü, donanım, vb.) açısından proje değerlendirilmesi, proje, yönetiminde kullanılan başlıca teknikler, proje yönetiminde bilgisayar uygulamaları, havacılık projelerinde kalite yönetimi, proje yönetiminde sorunlar ve giderilmesi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Havacılıkta proje yönetimine ilişkin kavramları tanımlar.
Havacılıkta proje yönetiminin temel ilkelerini açıklar.
Havacılık projelerinde meydana gelen sorunlar için çözümler üretir.
Havacılık projelerini optimum kaynak kullanımı, finans, işgücü gibi konular açısından inceler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havacılıkta Proje Yönetimine Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havacılıkta Proje Yönetiminin Organizasyonu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Proje Yönetiminde Haberleşme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Proje Yönetiminde Yönetim Yeteneklerinin Geliştirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Projelerde Optimal Kaynak kullanımı, planlama kavramı ve özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması İnsan Faktörünün Zihinsel ve Bedensel Açıdan Değerlendirilmesi / Projede Görev Dağılımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Kaynaklar (Finans, İşgücü, Donanım, vb.) Açısından Proje Değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Kaynaklar (Finans, İşgücü, Donanım, vb.) Açısından Proje Değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Proje Yönetiminde Kullanılan Başlıca Teknikler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Proje Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havacılık Projelerinde Kalite Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Proje Yönetiminde Sorunlar ve Giderilmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havacılıkta Proje Örnekleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havacılıkta Proje Yönetimi Üzerine Vaka Çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Alnıak, M.O. (2011), Proje Yönetimi, Beta, İstanbul
Harris, Jean. (2007) Proje Yönetimi, (Çev. Zaman, M.), Hayat Yayınları, İstanbul
Flouris, T. G., & Lock, D. (2016). Managing Aviation Projects from Concept to Completion. Routledge.
Flouris, T. G., & Lock, D. (2016). Aviation project management. Routledge.
Owen, D. (2006). Air accident investigation. Patrick Stephens Limited.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0