TR EN

ACCOUNTING INFORMATION SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL338 ACCOUNTING INFORMATION SYSTEMS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders muhasebe verilerinin saptanması, işlenmesi ve ilgili kişilere iletilmesi süreçlerinde, bilgi teknolojilerinin kullanılmasına ve verilerin analiz edilmesine yönelik temel becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders muhasebe süreci ve bilgi akışı, bilgi yönetimi, teknoloji ve muhasebe ilişkisi, bilgi ve karar verme, muhasebe paket program uygulamaları konuların içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Muhasebe sürecini kullanarak veri ve bilgi akışını özetler.
Teknoloji ve muhasebe ilişkisini paket programlar vasıtasıyla yorumlar.
Paket programlar kullanarak muhasebe verisi hazırlar.
Muhasebe verisinin işletme kararlarına etkisini mali raporlar üzerinden analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. Sistem Kavramı ve Bilgi İşleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilişimde güncel gelişmeler incelenecek Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgi Kullanımı Örnek olay incelemesi, Soru-Cevap, Tartışma
3 İşletmelerde muhasebe sisteminin organizasyonu incelenecek. Muhasebe Bilgi Sisteminin Temel Yapısı Tartışma, Anlatım, Örnek incelemesi
4 Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi üzerin kısa bir değerlendirme hazırlanacak. Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma
5 Veri güvenliği sistemleri ve verinin korunması için kullanılan teknolojiler araştırılacak. Muhasebede Veri Güvenliği Soru-Cevap, Anlatım, Örnek olay incelemesi
6 Ders kaynaklarının ilgili kısımları incelenecek. Kurumsal Kaynak Planlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İşletmelerde raporların hazırlanış süreciyle ilgili akademik makaleler incelenecek. Finansal Raporlar ve Raporlama Sistemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Veri tabanlarının muhasebe sistemi için taşıdığı öneme dair bir ödev hazırlanacak. Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Belgeler Anlatım, Örnek olay Beyin Fırtınası
10 Güncel muhasebe yazılımları ve programlarının neler olduğu araştırılacak. Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Defterler ve Kullanımı Anlatım, Tartışma, Örnek Uygulama
11 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. Muhasebe Paket Programları ve Temel Nitelikleri Anlatım, Problem Çözme
12 İşletmelerde stok yönetiminin nasıl yapıldığına dair görüşme yöntemiyle bir analiz yapılacak. Stok ve Üretim İşlemleri Döngüsü Anlatım, Problem Çözme
13 Borç ve alacak takip işlemlerinin muhasebeleştirilmesi süreci incelenecek. Ödeme ve Tahsilat İşlemleri Döngüsü Anlatım, Problem Çözme
14 E-Ticaret ve muhasebe ilişkisine dair bir araştırma ödevi hazırlanacak. E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi Tartışma, Örnek olay inceleme
15 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ertaş, F.C. (2016), Muhasebe Bilgi Sistemi ve Organizasyonu, Seçkin Yayınları
Marshall, B. R., & Steinbart, P. J. (2017), Accounting Information Systems, Pearson.
Türel, A. (2018), Muhasebe Bilgi Sistemleri, Çağlayan Kitabevi.
Dondurmacı, G.A., & Çınar, A. (2014), Yönetim Bilişim Sistemleri, Papatya Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 9 1 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0