Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ISL423 | TURKISH TAX SYSTEM | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilere Türk vergi sistemindeki farklı vergileme uygulamalarını, harcamalar üzerinden alınan vergileri, servet üzerinden alınan vergileri açıklama ve yorumlama yetkinliği kazandırmaktır |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Gelir Vergisi, Gelir Kavramı, Mükellefiyet, Ticari Kazançlar (Bilanço Esası), Ticari Kazançlar (İşletme Hesabı Esası, Basit Usul, Esnaf Muaflığı), Zirai Kazançlar, Ücretler, Serbest Meslek Kazançları, Gayrimenkul Menkul Sermaye İratları, Diğer Kazanç ve İratlar, Gelir Vergisinin Tarhı, Kurumlar Vergisi, Harcamalar Üzerinden Alınan Vergiler: Katma Değer Vergisi, Diğer Harcama Vergileri, Servet Üzerinden Alınan Vergiler konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gelir vergisi, gelir kavram, mükellefiyet ve ticari kazançları ifade eder |
Ticari kazançlar ve zirai kazançları tanımlar |
Ücretler, serbest meslek kazançları, gayrimenkul, menkul sermaye iratları, diğer kazanç ve iratları açıklar |
Gelir Vergisinin Tarhı ve Kurumlar Vergisini açıklar. |
Harcamalar üzerinden alınan vergileri ve diğer harcama vergilerini açıklar |
Servet üzerinden alınan vergileri açıklar |
Herhangi bir ticari işlemin vergisel boyutlarını yorumlar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İlgili kitap bölümünün okunması | Gelir Vergisi: Konu, Gelir Kavramı, Mükellefiyet, Ticari Kazançlar (Bilanço Esası) | Anlatım-Tartışma |
2 | İlgili kitap bölümünün okunması | Gelir Vergisi: Konu, Gelir Kavramı, Mükellefiyet, Ticari Kazançlar (Bilanço Esası) | Anlatım-Tartışma |
3 | İlgili kitap bölümünün okunması | Ticari Kazançlar (İşletme Hesabı Esası, Basit Usul, Esnaf Muaflığı), Zirai Kazançlar | Anlatım-Tartışma |
4 | İlgili kitap bölümünün okunması | Ticari Kazançlar (İşletme Hesabı Esası, Basit Usul, Esnaf Muaflığı), Zirai Kazançlar | Anlatım-Tartışma |
5 | İlgili kitap bölümünün okunması | Ücretler, Serbest Meslek Kazançları, Gayrimenkul Menkul Sermaye İratları, Diğer Kazanç ve İratlar | Anlatım-Tartışma |
6 | İlgili kitap bölümünün okunması | Ücretler, Serbest Meslek Kazançları, Gayrimenkul Menkul Sermaye İratları, Diğer Kazanç ve İratlar | Anlatım-Tartışma |
7 | İlgili kitap bölümünün okunması | Gelir Vergisinin Tarhı | Anlatım-Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili kitap bölümünün okunması | Gelir Vergisinin Tarhı | Anlatım-Tartışma |
10 | İlgili kitap bölümünün okunması | Kurumlar Vergisi | Anlatım-Tartışma |
11 | İlgili kitap bölümünün okunması | Kurumlar Vergisi | Anlatım-Tartışma |
12 | İlgili kitap bölümünün okunması | Harcamalar Üzerinden Alınan Vergiler: Katma Değer Vergisi | Anlatım-Tartışma |
13 | İlgili kitap bölümünün okunması | Harcamalar Üzerinden Alınan Vergiler: Katma Değer Vergisi | Anlatım-Tartışma |
14 | İlgili kitap bölümünün okunması | Diğer Harcama Vergileri | Anlatım-Tartışma |
15 | İlgili kitap bölümünün okunması | Servet Üzerinden Alınan Vergiler | Anlatım-Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Şenyüz, D., Yüce, M., & Gerçek, A. (2018). Türk Vergi Sistemi. Ekin Yayınevi |
Bilici, N. (2012). Türk vergi sistemi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. |
Işık, H. (2005). Çok Uluslu şirketlerde örtülü kazanç ve örtülü sermaye: Uluslararası düzenlemeler ve uygulamalar ile Türk vergi sisteminin karşılaştırılması ve öneriler. Maliye Bakanlığı. |
http://www.vergisorunlari.com.tr/ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 9 | 1 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |