TR EN

FOREIGN TRADE AND EXCHANGE LEGISLATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL432 FOREIGN TRADE AND EXCHANGE LEGISLATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, Kambiyo İşlemleri ve Dış Ticaret İşlemleri hakkında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanabilme ve Türkiye’deki dış ticaret uygulamalarını ve Türkiye’nin dış ticaret mevzuatının son durumunu analiz edebilme yetisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, Kambiyo ve Dış ticaret kavramları, dış ticaret politika ve stratejileri, dış ticarette finansman, Uluslararası teslim ve ödeme şekilleri, dış ticaret işlemleri, dış ticarette kullanılan belgeler, dış ticarette gümrük işlemleri, dış ticarette teşvik uygulamaları konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Finans sektörü ve reel sektörde dış ticaret ile ilgili bölümlerde uygulama yapar
Uluslararası alandaki ticari gelişmeleri edindiği bilgiler ile yorumlar.
İş hayatında gerekli çağdaş analiz tekniklerini ve hesaplama yöntemlerini kullanır.
Türk dış ticaret politikasını tarihsel gelişim süreci içinde analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kitabının ilgili bölümleri Kambiyo ve Dış ticarete giriş ve temel kavramlar Ders anlatım ve tartışma
2 Ders kitabının ilgili bölümleri Dış ticaret politikası ve dış ticaret stratejileri Ders anlatım ve tartışma
3 Ders kitabının ilgili bölümleri Döviz piyasası ve ödemeler bilançosu Ders anlatım ve tartışma
4 Ders kitabının ilgili bölümleri Kambiyo Mevzuatı Ders anlatım ve tartışma
5 Ders kitabının ilgili bölümleri İthalat İşlemleri Ders anlatım ve tartışma
6 Ders kitabının ilgili bölümleri İhracat İşlemleri Ders anlatım ve tartışma
7 Ders kitabının ilgili bölümleri İthalat ve İhracat Mevzuatı Ders anlatım ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders kitabının ilgili bölümleri Dış Ticarette Kullanılan Belgeler Ders anlatım ve tartışma
10 Ders kitabının ilgili bölümleri Dış Ticareti Destekleyen Kurumlar Ders anlatım ve tartışma
11 Ders kitabının ilgili bölümleri Uluslararası Ödeme Şekilleri Ders anlatım ve tartışma
12 Ders kitabının ilgili bölümleri Uluslararası Ödeme Şekilleri Ders anlatım ve tartışma
13 Ders kitabının ilgili bölümleri Uluslararası Teslim Şekilleri Ders anlatım ve tartışma
14 Ders kitabının ilgili bölümleri Uluslararası Teslim Şekilleri Ders anlatım ve tartışma
15 Ders kitabının ilgili bölümleri Dış Ticarette Finansman Yöntemleri Ders anlatım ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Turhan, N. (2010). Dış ticaret ve akreditifli işlemlerin uluslararası uygulamaları kılavuzu. Adalet Yayınevi.
Yılmazer, M., Onay, M. (2015), İthalat ve İhracat Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2.Basım
Gürsoy, Y. (2010). Dış ticaret işlemleri yönetimi. Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Cook, T., Alston, R., & Raia, K. (2012). Mastering Import and export management. Amacom.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 9 1 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0