Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISL432 |
FOREIGN TRADE AND EXCHANGE LEGISLATION |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, Kambiyo İşlemleri ve Dış Ticaret İşlemleri hakkında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanabilme ve Türkiye’deki dış ticaret uygulamalarını ve Türkiye’nin dış ticaret mevzuatının son durumunu analiz edebilme yetisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, Kambiyo ve Dış ticaret kavramları, dış ticaret politika ve stratejileri, dış ticarette finansman, Uluslararası teslim ve ödeme şekilleri, dış ticaret işlemleri, dış ticarette kullanılan belgeler, dış ticarette gümrük işlemleri, dış ticarette teşvik uygulamaları konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Finans sektörü ve reel sektörde dış ticaret ile ilgili bölümlerde uygulama yapar |
Uluslararası alandaki ticari gelişmeleri edindiği bilgiler ile yorumlar. |
İş hayatında gerekli çağdaş analiz tekniklerini ve hesaplama yöntemlerini kullanır. |
Türk dış ticaret politikasını tarihsel gelişim süreci içinde analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kambiyo ve Dış ticarete giriş ve temel kavramlar |
Ders anlatım ve tartışma |
2 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış ticaret politikası ve dış ticaret stratejileri |
Ders anlatım ve tartışma |
3 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Döviz piyasası ve ödemeler bilançosu |
Ders anlatım ve tartışma |
4 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kambiyo Mevzuatı |
Ders anlatım ve tartışma |
5 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İthalat İşlemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
6 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İhracat İşlemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
7 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İthalat ve İhracat Mevzuatı |
Ders anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticarette Kullanılan Belgeler |
Ders anlatım ve tartışma |
10 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticareti Destekleyen Kurumlar |
Ders anlatım ve tartışma |
11 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Ödeme Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
12 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Ödeme Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
13 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Teslim Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
14 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Teslim Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
15 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticarette Finansman Yöntemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Turhan, N. (2010). Dış ticaret ve akreditifli işlemlerin uluslararası uygulamaları kılavuzu. Adalet Yayınevi. |
Yılmazer, M., Onay, M. (2015), İthalat ve İhracat Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2.Basım |
Gürsoy, Y. (2010). Dış ticaret işlemleri yönetimi. Ekin Basım Yayın Dağıtım. |
Cook, T., Alston, R., & Raia, K. (2012). Mastering Import and export management. Amacom. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Ödev |
9 |
1 |
9 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
53 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|