TR EN

INTERCULTURAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI342 INTERCULTURAL PSYCHOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı psikoloji ve insan ilişkilerini kültürel bağlamda incelemektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "kültürel psikoloji, benlik ve insan gelişimi, yeterlik için sosyalleşme, kültür, benlik ve bireycilik-toplulukçuluk, öznellik-bilinç arasındaki diyalektik ilişki, psikolojinin somut kültürel karakteri, kültürlerarası psikoloji, çocuğun değeri ve aile, ana-babalık ve özerk – ilişkisel benliğin gelişimi, sosyal sorunlar ve uygulamalar, göç ve kültürleşme, entegrasyon arayışları, bilimsel kültürel psikolojik kuram ve yöntemleri" konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan davranışlarındaki kültürlerarası benzerlikler ve farklılıklar ve bunların dayandığı bilimsel çalışmaları özetler.
Kültürlerarası psikolojinin araştırma yöntemleri kullanır.
Farklı kültürlerin “başarılı insan”, “iyi insan”, “sağlıklı insan”, iyi evlat” gibi temel kavramları tanımlamadaki benzerlik ve farklılıkları tartışır.
Kültürlerarası iletişim zorluklarını değerlendirir.
Kültürleşme sürecinin bireysel ve toplumsal düzeyde etkilerini belirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Kültürel Psikoloji Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Benlik ve insan Gelişimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Yeterlik İçin Sosyalleşme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Kültür, Benlik ve Bireycilik-Toplulukçuluk Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Öznellik-Bilinç Arasındaki Diyalektik İlişki Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Psikolojinin Somut Kültürel Karakteri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Kültürlerarası Psikoloji Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Çocuğun Değeri ve Aile Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Ana-Babalık ve Özerk – İlişkisel Benliğin Gelişimi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Sosyal Sorunlar ve Uygulamalar Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Göç ve Kültürleşme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma Entegrasyon Arayışları Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma Bilimsel Kültürel Psikolojik Kuram ve Yöntem Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Genel Değerlendirme Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2012). Kültürel Psikoloji. Koç Üniversitesi Yayınları.
Shiraev E.B, Levy, D.A. (2016). Cross-Cultural Psychology: Critical Thinking and Contemporary Applications (5th Edition).Routlege

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 20 20
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0