TR EN

DOCUMENTARY FILM PRODUCTION AND MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS332 DOCUMENTARY FILM PRODUCTION AND MANAGEMENT 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Geçmişten günümüze belgesel film biçiminin gelişim ve üretim aşamalarını inceleyerek, öğrencinin belgesel film üretimini uygulamada gerçekleştirebilmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini belgesel filmin yapısı, belgesel film yapım süreci, üretim ve çekim teknikleri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Belgesel filmin özelliklerini ve yapısını tanır.
Kurmaca film ile belgesel film arasındaki farkları ayırt eder.
Belgesel üretimine dair edindiği bilgiler vasıtasıyla temel düzeyde kısa metraj belgesel film çeker.
Belgesel filmin yapım aşamalarını tanımlar.
İzlediği bir belgeseli öğrendiği aşamalar çerçevesinde değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Gerçeklik, Belge ve Belgesel Tartışmaları Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Kurmaca Olmayan Filme Giriş ve Belgesel Türleri Anlatım, Soru-Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmin Doğuşu, Robert Flaherty ve Romantik Primitivizm Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama Dziga Vertov ve Belgeselde Toplumsal Gerçeklik Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama Propaganda olarak Belgesel Sinema Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Gözlemleyici Belgesel ve Cinéma Vérité Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama Şiirsel Belgesel Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Film Proje Dosyası Nasıl Hazırlanır? Anlatım, Uygulama çalışmaları
10 İnternet ve Literatür Tarama Belgesel Filmde Yapım ve Kitlesel Fonlama İmkânları Anlatım, Uygulama çalışmaları
11 İnternet ve Literatür Tarama “Sahte” Belgeseller Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
12 İnternet ve Literatür Tarama Katılımcı Belgesel ve Michael Moore Belgeselleri Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
13 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Kente Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
14 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye’de Belgesel Temaları: Ötekine Bakmak Anlatım, Film İnceleme, Soru-Cevap
15 İnternet ve Literatür Tarama Uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi Sunum ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Saunders, D. (2014) Belgesel. İstanbul: Kolektif.
Nicholas, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. İstanbul: Boğaziçi Üni. Yay.
Cereci, S. (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule Yay.
Pembecioğlu, N. (2018) Belgesel Film Üzerine Yazılar, İst., Nobel Akademik Yay
Susam, A. (2015) Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, İst., Ayrıntı Yay.
Tobias, M. (2007). Belgesel Film Yapım Sanatı: Gerçeği Arayış. İstanbul: Kolaj Kitaplığı

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 6 5 30
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0