Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS343 | MEDIA PHOTOGRAPHY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı öğrencilere basın fotoğrafçılığı ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, teorik ve uygulamalı bilgileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, fotoğrafçı ya da fotomuhabir olarak fotoğraf üretirken dikkat edilmesi gereken unsurları, basın fotoğraflarının gazetelerde yer alma süreçlerini, editörlerin fotoğrafları seçerken dikkat ettiği kriterleri ve gazetelerde yer alan fotoğrafların kamuoyuna etkisini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenciler medya fotoğrafçılığına dair aldıkları temel bilgiler doğrultusunda fotoğrafın habercilikteki önemini tartışabilir. |
Seçenek olarak gösterilen fotoğraflar arasından basın fotoğrafçılığında kullanılması gereken doğru fotoğrafları seçebilir. |
Basın fotoğraflarına yansıyan olumlu veya olumsuz öğeleri yönetebilir. |
Ödüllü basın fotoğrafı örnekleri üzerinden fotoğrafların niteliklerini analiz eder. |
Türkiye'deki basın fotoğrafçılığının tarihi dönüşümünü açıklayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin tanıtılması ve Giriş | Ders hakkında bilgilendirme ve tanışma | Anlatım |
2 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğrafçılığına giriş | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğrafçılığının tarihçesi, basın fotoğrafçılığının türleri | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğrafçılığı ve gerçeklik | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | İnternet ve Literatür Tarama | Basında kullanılacak fotoğrafın seçimi | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğraflarının algısal etkileri | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | İnternet ve Literatür Tarama | Fotoğraf ve fotoğraf altyazısı arasındaki ilişki | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İnternet ve Literatür Tarama | Gazetelerin ideolojik kimlikle kullandıkları fotoğraflar | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğraflarına olumlu ve olumsuz katkı sağlayan öğeler | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | İnternet ve Literatür Tarama Örnek Fotoğraf İnceleme | Basın fotoğrafçılığında şiddet | Anlatım, Soru- Cevap, Fotoğraf Okuması |
12 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğraflarında komposizyon ve görsel dili oluşturan öğeler | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğraflarının analiz edilmesi | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | İnternet ve Literatür Tarama | Basın fotoğrafları ve hukiki sorunlar | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | İnternet ve Literatür Tarama | Türkiye'deki basın fotoğrafçılığının dünü ve bugünü | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özendes, E.(2013). Osmanlı İmparatorluğu'nda Fotoğrafçılık 1839-1923. İstanbul : Yapı Endüstri Merkezi Yayınları |
Ergin, E. (2000). Her Yönüyle Fotoğrafçılık Tekniği. İstanbul: İnkılap Kitabevi |
Prakel, D. (2012). Görsel Fotoğrafçılık Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |