TR EN

MEDIA PHOTOGRAPHY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS343 MEDIA PHOTOGRAPHY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrencilere basın fotoğrafçılığı ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, teorik ve uygulamalı bilgileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu ders, fotoğrafçı ya da fotomuhabir olarak fotoğraf üretirken dikkat edilmesi gereken unsurları, basın fotoğraflarının gazetelerde yer alma süreçlerini, editörlerin fotoğrafları seçerken dikkat ettiği kriterleri ve gazetelerde yer alan fotoğrafların kamuoyuna etkisini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler medya fotoğrafçılığına dair aldıkları temel bilgiler doğrultusunda fotoğrafın habercilikteki önemini tartışabilir.
Seçenek olarak gösterilen fotoğraflar arasından basın fotoğrafçılığında kullanılması gereken doğru fotoğrafları seçebilir.
Basın fotoğraflarına yansıyan olumlu veya olumsuz öğeleri yönetebilir.
Ödüllü basın fotoğrafı örnekleri üzerinden fotoğrafların niteliklerini analiz eder.
Türkiye'deki basın fotoğrafçılığının tarihi dönüşümünü açıklayabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin tanıtılması ve Giriş Ders hakkında bilgilendirme ve tanışma Anlatım
2 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğrafçılığına giriş Anlatım, Soru- Cevap
3 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğrafçılığının tarihçesi, basın fotoğrafçılığının türleri Anlatım, Soru- Cevap
4 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğrafçılığı ve gerçeklik Anlatım, Soru- Cevap
5 İnternet ve Literatür Tarama Basında kullanılacak fotoğrafın seçimi Anlatım, Soru- Cevap
6 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğraflarının algısal etkileri Anlatım, Soru- Cevap
7 İnternet ve Literatür Tarama Fotoğraf ve fotoğraf altyazısı arasındaki ilişki Anlatım, Soru- Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet ve Literatür Tarama Gazetelerin ideolojik kimlikle kullandıkları fotoğraflar Anlatım, Soru- Cevap
10 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğraflarına olumlu ve olumsuz katkı sağlayan öğeler Anlatım, Soru- Cevap
11 İnternet ve Literatür Tarama Örnek Fotoğraf İnceleme Basın fotoğrafçılığında şiddet Anlatım, Soru- Cevap, Fotoğraf Okuması
12 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğraflarında komposizyon ve görsel dili oluşturan öğeler Anlatım, Soru- Cevap
13 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğraflarının analiz edilmesi Anlatım, Soru- Cevap
14 İnternet ve Literatür Tarama Basın fotoğrafları ve hukiki sorunlar Anlatım, Soru- Cevap
15 İnternet ve Literatür Tarama Türkiye'deki basın fotoğrafçılığının dünü ve bugünü Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özendes, E.(2013). Osmanlı İmparatorluğu'nda Fotoğrafçılık 1839-1923. İstanbul : Yapı Endüstri Merkezi Yayınları
Ergin, E. (2000). Her Yönüyle Fotoğrafçılık Tekniği. İstanbul: İnkılap Kitabevi
Prakel, D. (2012). Görsel Fotoğrafçılık Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0