TR EN

SOCIAL MOVEMENTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS351 SOCIAL MOVEMENTS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ÖMER SAY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencinin toplumsal hareketlerin tarihsel bir perspektif içerisinde değerlendirmesini yapabilmesini, toplumsal sorunlar ile toplumsal hareketler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmesini ve toplumsal hareketlerin tarihten örneklerle hem yerel hem de küresel düzeydeki etkilerini tartışabilmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; toplumsal hareket tanımlaması, tarihten örnekler; işçi hareketleri, feminizm, iki savaş arası dönemde faşizm ve sömürge karşıtı hareketler, 1968 dönüşümü, yeni toplumsal hareketler ve yeni sorunların yorumlanması oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Toplumsal hareketlerin hem ulusal hem de uluslararası düzeydeki sonuçlarını karşılıklı ilişki çerçevesinde yorumlar.
Yeni toplumsal hareketler ile eski toplumsal hareketleri güncel olaylardan yola çıkarak karşılaştırır.
Toplumsal hareketlere karşı geliştirdiği çok yönlü bakış açısıyla toplumsal dinamikler ile hareketler arasında ilişki kurar.
Toplumsal hareketlere neden olan etkenleri, hareketlerin çıkış noktasını ve amaçlarını sosyolojik bir perspektif ile sorgular.
Günümüz sorunlarıyla bu hareketler arasında bir neden sonuç ilişkisi kurar.
Toplumsal hareketlere ilişkin gündelik hayatında gözlemlediği örnekleri eski toplumsal hareketlerle fark ve benzerliklerinin farkında olarak değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Toplumsal hareketlere giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Toplumsal hareketler ve sosyoloji; sosyolojinin bilim kimliği ve devrimler arasındaki ilişkinin sorgulanması Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Erken kapitalizm ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma İşçi hareketleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 1 Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 2 Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma 1968; yeni toplumsal hareketlerin kökenleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Kimlik ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Irkçılık ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Cinsiyet ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Son yıllarda toplumsal hareketler; LGBT bireyler Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çetinkaya, Y.Doğan. (2018). Toplumsal hareketler; tarih, teori ve deneyim. İstanbul: İletişim Yayınları
Touranie, A. (1999). Toplumdan toplumsal harekete, yeni sosyal hareketler/teorik açılımlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları
Wallerstein, I; Arrighi, G.; Hopkins, T. K.. (1995). Sistem karşıtı hareketler. (C. Kanat & B. Somay, Çev.)., İstanbul: Metis Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
3
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
1
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0