Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS354 |
SOCIOLOGY OF INSTITUTIONS |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; toplumsal kurum kavramının ne olduğunu açıklamak, toplumsal kurumların toplumun düzeni ve var olmasından etkin rolünün kavranmasını sağlamak ve birey ile toplumsal kurumlar arasındaki işlevsel ilişkiyi ortaya koymaktır. Derste toplumsal kurumlar ile ilgili somut ve gündelik hayattan örnekler verilerek öğrencinin konuyu iyi bir şekilde kavraması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğini; toplumsal kurumun ne olduğu, toplumsal kurumların nelerden oluştuğu, toplumsal kurumlara toplumun neden ihtiyaç duyduğu, toplumsal kurumların bireye neden ihtiyaç duyduğu ve sosyal yapının devamının nasıl sağlandığı sorularının yanıtlanması oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Toplumsal kurum kavramını tanımlar. |
Birey – toplumsal kurum arasındaki ilişkisine ilişkin öğrendiği teorik yaklaşımları özetler. |
Toplumsal kurumlara aile, din, hukuk, eğitim, siyaset gibi örnekler verir. |
Toplumsal kurumların işlevlerini ayırt eder. |
Toplumsal düzenin devamlılığında toplumsal kurumların işlevlerini değerlendirir. |
Gündelik hayatından örneklerle toplumsal kurumların işlevlerine eleştirel yaklaşır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Toplumsal kurum nedir? |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 |
Kitap okuma |
Kurumların işlevleri ve toplumsal düzen |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 |
Kitap okuma |
Toplumsal kurumlara geliştirilen yaklaşımlar; muhafazalar ve yenilikçi yaklaşımlar |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 |
Kitap okuma |
Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 |
Kitap okuma |
Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; aile |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; din |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; eğitim |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; siyaset |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; siyaset |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 |
Kitap okuma |
Değişen dünyada yeni toplumsal kurumlar |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; serbest zaman |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Aydın, Mustafa. (2015). Kurumlar sosyolojisi; kurumlara başlangıç çerçevesinde bir çalışma. İstanbul: Açılım Kitap |
Douglas, Mary. (2016). Kurumlar nasıl düşünür?. İstanbul: İthaki Yayınları |
Tatlıcan, Ümit. (2011). Sosyoloji ve sosyal teori yazıları. (225-311) Bursa: Sentez Yayım. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
1 |
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|