TR EN

PHILOSOPHY OF ART PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS372 PHILOSOPHY OF ART 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin sanat felsefesi kuramlarına hakim olması, klasik ve çağdaş sanat düşüncelerini eleştirel bir bakışla ele alabilecek kabiliyete erişmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; sanat felsefesinin temel kavramları, Platon, Aristoteles, Plotinos, Hume, Kant, Schelling, Hegel, Nietzsche, Croce, Heidegger, Berger, Bourdiou, Derrida gibi düşünürlerin sanat anlayışlarını incelemek; Ortaçağ, Modernizm ve Çağdaş düşüncede sanat fikrini irdelemek, iğrenç sanat, video sanatı ve yeni medya anlayışı üzerine eğilmek noktasında şekillenmektedir. Aynı zamanda görsel malzemeler de kullanılmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanat ve “güzel” kavramına ilişkin çeşitli felsefi yaklaşımları bilir.
Sanat Felsefesi’nin, felsefenin diğer alt dallarıyla olan bağıntısı kurar.
Yaratıcı, bilişsel, duygulanımsal ve sosyal bir süreç olarak sanat olgusunu çözümler.
Sanat ve sanat yapıtları üzerine geliştirilen felsefi kuramları ayırt eder ve değerlendirir.
Estetik yargıları ve estetik değerleri, farklı estetik kuramları üzerinden karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sanat Felsefesi’nin Temel Kavramların Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Okuma Platon’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Plotinos’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Okuma Ortaçağ ve Modern Sanat Anlayışı Arasındaki Farklar Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Okuma İngiliz Emprizmi, Hume ve Kant’ta Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Okuma Schelling ve Hegel’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Okuma Film – Loving Vincent (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Nietzsche ve Croce’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Okuma Heidegger ve Berger’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Okuma Bourdiou ve Derrida’nın Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Okuma Video Sanatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Okuma İğrenç Sanat Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Okuma Yeni Medyada Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Okuma Film – Big Eyes (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Platon. (2000). Devlet. (çev. Sabahattin Eyupoğlu – M. Ali Cimcoz) İstanbul: İş Bankası Yayınları
Aristoteles. (2011). Poetika. çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi
İsmail Tunalı. (1998). Estetik. Remzi Kitabevi.
Taylan Altuğ. (2007). Kant Estetiği. Payel.
Hegel. (1994). Güzel Sanatlar Üzerine Dersler I. Cilt. çev. Taylan Altuğ – Hakkı Hünler. Payel.
Heidegger. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. çev. Fatih Tepebaşılı. Ankara: De Ki Basım Yayım.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
3
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
0
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0