Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS380 |
CULTURAL STUDIES |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; öğrencinin disiplinlerarası bir araştırma alanı olan kültürel çalışmaların doğuşu, tarihsel gelişimi ve yöntemini anlaması, bununla birlikte kültürü bir araştırma nesnesi olarak gören sinema, sosyoloji, tarih gibi alanların kesişme noktalarını çok yönlü bir bakış açısıyla kavramasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğini; kültürel çalışmalardan örnekler, temel araştırma alanları, İngiliz kültürel çalışmaları, kültür kavramına farklı yaklaşımlar, Frankfurt okulu, ekonomi politik ve eleştirel yaklaşım, popüler kültür, yöntem tartışmalar, Stuart Hall, ideoloji ve kültür, kültürel kimlik, Türkiye’de kültürel çalışmalar, sosyal medya ve kültür, sinema ve görsel kültür konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Stuart Hall’ün öncü bir isim olarak kültürel çalışmalara katkılarını özetler. |
Sinema ve kültür arasındaki ilişkiyi somut örnekler üzerinden analiz eder. |
Kültürel çalışmalar alanına ilişkin bilgisini farklı disiplinlerden örneklerle destekler. |
Günümüzde kültürel çalışmaların önemini bir araştırma alanı olarak önemini ayırt eder. |
İdeoloji kavramının kültürel çalışmalardaki merkezi önemini ayırt eder. |
Türkiye’deki kültürel çalışmaların geçmişi ve geleceği üzerine tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Kültürel çalışmalara giriş |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
2 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda ilk tartışmalar; İngiliz Örneği |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
3 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; kültür kuramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
4 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
5 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Popüler kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
6 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; ekonomi politik yaklaşım, eleştirel yaklaşım |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
7 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda yöntem |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma |
Stuart Hall ve ideoloji kavramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
10 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar I |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
11 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar II |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
12 |
Kaynak okuma |
Türkiye’de kültürel çalışmalar |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
13 |
Kaynak okuma |
Sosyal medya ve kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
14 |
Kaynak okuma |
Sinema ve Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
15 |
Kaynak okuma |
Görsel Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık. |
Hall, Stuart. (1990). The Emergence of Cultural Studies and the Crisis of the Humanities. Cambridge: The MIT Press |
Hall, Stuart. (2003).Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları |
Turner, G. (2005). British cultural studies. Routledge. |
Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
|
|
3 |
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|