Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE316 | TURKISH MYTHOLOGY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrenciyi mitoloji hakkında bilgi sahibi etmek, öğrencinin Türk mitolojisini ana hatlarıyla kavramasını sağlamaktır. Türk mitolojisinde görülen önemli unsurların metinler aracılığıyla verilmesi yanı sıra dönemin sonunda öğrenciye diğer kültür öğeleriyle nasıl bağlantı kuracağının kavratılması da hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Mitolojiyle ilgili temel kavramlar, mitolojik okullar ve teoriler, Türk mitolojisi, Türk mitolojisi kavramının sınırları, kaynakları, Türk mitolojisinde önemli yere sahip sayı, renk, hayvan vb. unsurlar hakkında bilgi verilmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mitolojinin kapsamı, önemi, işlevi ve kaynaklarını hatırlar. |
Türk mitolojisi ve diğer mitolojileri ilişkilendirir. |
Mitoloji metinlerini inceler. |
Mitoloji ile günlük yaşam, inanış ve âdetlerin arasındaki ilişkileri karşılaştırır. |
Türk mitolojisinin kültürel alt yapısını açıklar. |
Türk Mitolojisine yönelik metinlere nasıl yaklaşması gerektiğini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Mit ve mitolojiyle ilgili kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Mitolojik çalışmalar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Mitlerin sınıflandırılması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | Mit ve din ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Türk mitolojisi, Türk mitolojisinin araştırılma tarihi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Şamanizm ve Türk mitolojisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Türk mitolojisinin özellikleri Türk mitolojisini diğer mitolojilerden ayıran unsurlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Mitolojik metinler, Yaratılış mitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | Türeyiş mitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | Türk mitolojisi ve totemizm | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Türk mitolojisi ve tabiat | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Türk mitolojisi ve hayvanlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Türk mitolojisi ve renkler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | Türk mitolojisi ve sayılar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bayat, F. (2007), Mitolojiye Giriş, İstanbul: Ötüken Neşriyat. |
Çoruhlu, Y. (2002), Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Campbell, J. (1992) İlkel Mitoloji, İstanbul: İmge Yayınevi. |
Eliade, M. (2001) Mitlerin Özellikleri, Çeviren: Sema Rifat, Om Yayınevi. |
Levi-Strauss, C. (2002) Yaban Düşünce, İstanbul: Yapı Kredi YayıneVİ. |
Ögel, B. (2014) Türk Mitolojisi I, II, Türk Tarih Kurumu Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |