TR EN

LITERARY MOVEMENTS IN CONTEMPORARY LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE318 LITERARY MOVEMENTS IN CONTEMPORARY LITERATURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; Batı menşeli edebi akımların Türk edebiyatındaki tezahürleri, edebi akımların oluşum şartları ve görünümleri, Yeni Türk Edebiyatının muhtelif devirleri ve akımları, edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü, edebi akımların oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasi ve iktisadi şartları konularını öğrenciye kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; Batı menşeli edebi akımların Türk edebiyatındaki tezahürleri, edebi akımların oluşum şartları ve görünümleri, Yeni Türk Edebiyatının muhtelif devirleri ve akımları, edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü, edebi akımların oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasi ve iktisadi şartları konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler bu dersin sonunda batı menşeli edebi akımları sıralar
Öğrenciler bu dersin sonunda edebiyat akımlarının oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasal ve ekonomik şartların tarihsel gelişim süreçlerini değerlendirir
Öğrenciler bu dersin sonunda edebi akımların sanat anlayışını karşılaştırmalı olarak tartışır
Öğrenciler bu dersin sonunda edebi metinleri sanat akımlarıyla ilişkilendirebilir
Öğrenciler, bu dersin sonunda metinlerden hareketle yeni Türk edebiyatının muhtelif devirlerinde hangi akımların etkili olduğunu yorumlar.
Öğrenciler bu dersin sonunda edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü gibi kavramların birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini ayıt eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel Kavramlar: Edebiyat akımı, ekol, edebiyat topluluğu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Antik Çağ’dan Rönesans’a kadar Batı edebiyatı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Klasisizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Romantizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Realizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Natüralizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Parnasizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sembolizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Empresyonizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ekspresyonizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kübizm, Fütürizm, Dadaizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sürrealizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk): Ortaya Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Post-modernizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çetişli, İ. (2011), Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, İstanbul: Akçağ Yay.
Safa, P. (2007), Edebi Akımlar ve Fikir Cereyanları, İstanbul: Boğaziçi Yay.
Galen, D. (2002), Literary Movements for Students, Gale Research Inc.
Kantarcıoğlu, S. (2009), Edebiyat Akımları - Platon’dan Derrida’ya, İstanbul: Paradigma Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0