TR EN

GENERAL LINGUISTICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE325 GENERAL LINGUISTICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tarihî gelişimi içerisinde dilbilime katkıda bulunmuş mühim araştırmacıları listeler.
Dilbilimin temel kavramlarını kendi cümleleriyle ifade eder.
Dilbilimin temel kavramlarını metinler üzerinde uygular.
Dilbimin diğer sosyal bilimler açısından kullanım sahalarını değerlendirir.
Dilbilimin temel kavramlarıyla metin incelemenin faydalarını tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dilbilimin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Rol Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Yönetim Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Durum Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Bağlama Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Denetleme Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Dilbilime Katkıda Bulunmuş Önemli Şahsiyetler ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uzun, N. E. (2000), Anaçizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, İstanbul: Multilüngual Yay.
Aksan, D. (2004), Dilbilim ve Türkçe Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.
Aksan, D. (2000), Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK.
Vardar, B. (2002), Dilbilim Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0