TR EN

TOURISM AND ENVIRONMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR421 TOURISM AND ENVIRONMENT 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Doğal ve kültürel çevrenin turizm için önemi, turizm ürünü içindeki çevre bileşenlerinin analizi ve turizmde çevre koruma uygulamaları hakkında öğrencilere vizyon ve farkındalık kazandırmaktır
Contents of the Course Unit: Çevre kavramı, Hava kirliliği, Küresel ısınma, iklim değişikliği, Gürültü kirliliği, Flora- fauna, su ve orman ekosistemleri, Sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir turizm, Çevre politikaları ve turizm, Konaklama tesislerinde alınabilecek çevresel tasarruf tedbirleri, Çevre sorunları ve tur operatörleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Küresel ısınma, iklim değişikliği, su ve orman ekosistemlerinin durumu ile ilgili olarak yorum yapar
Konaklama tesisleri ve tur operatörleri için alınabilecek çevresel tedbirleri açıklar
Çevre sorunları ile ilgili tartışır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, sunum Çevre kavramının tanımı ve artan önemi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
2 Literatür taraması, sunum Çevre bilincinin tarihsel gelişimi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
3 Literatür taraması, sunum Hava kirliliği Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
4 Literatür taraması, sunum Küresel ısınma, iklim değişikliği Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
5 Literatür taraması, sunum Gürültü kirliliği Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
6 Literatür taraması, sunum Flora-fauna, su ve orman ekosistemlerinin durumu Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
7 Literatür taraması, sunum Çevre sorunlarının turizm sektöründeki boyutu Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, sunum Sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir turizm Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
10 Literatür taraması, sunum Sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir turizm Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
11 Literatür taraması, sunum Çevre politikaları ve turizm Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
12 Literatür taraması, sunum Konaklama tesislerinde alınabilecek çevresel tasarruf tedbirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
13 Literatür taraması, sunum Konaklama tesislerinde alınabilecek çevresel tasarruf tedbirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
14 Literatür taraması, sunum Çevre sorunları ve tur operatörleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
15 Literatür taraması, sunum Çevre sorunları ve tur operatörleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kahraman. N, Turkay, O. (2012). Turizm ve Cevre, Ankara: Detay Publications.
Demir, C. (2006) Turizm ve Çevre Yönetimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
F.D. Pineda, (2014) Tourism and Environment ,Universidad Complutense de Madrid.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 4 40
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0