TR EN

ENERGY ECONOMICS AND SUSTAINABILITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI430 ENERGY ECONOMICS AND SUSTAINABILITY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere fosil enerji kaynaklarının hayatımızdaki öneminin, çevresel maliyetler üzerindeki etkilerinin, enerji sektöründeki gelişmelerin temellerinin, ve enerji maliyetlerini en aza indirebilmek için çözüm üretme kabiliyetinin yollarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, enerji ekonomisine giriş, enerji sektörü, sürdürülebilir enerji, Jeopolitika ve önemi, enerji kaynakları ve dönüşümü, enerji piyasaları: Kömür piyasası, enerji piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz, yenilenebilir enerji kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga, Güneş ve Rüzgar enerjisi, Hidroelektrik ve Nükleer, enerji maliyetleri, Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği, ve enerji ile ilgili iktisat politikaları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İç hava kalitesinin nasıl olması gerektiğini değerlendirir
Enerji tasarrufunun nasıl yapılacağını değerlendirir
Enerji maliyetlerini düşürebilmek için gerekli yöntemleri inceler
Dünyada ve Türkiye’de genel enerji durumunu ve alternatif kaynakları listeler
Enerji ile sürdürülebilir büyüme arasındaki ilişkiyi inceler
Enerji ve rekabet gücü arasındaki ilişkiyi karşılaştırır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Enerji Ekonomisine Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Enerji Sektörü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Sürdürülebilir Enerji Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Jeopolitika ve Önemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Enerji Kaynakları ve Dönüşümü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Enerji Piyasaları: Kömür Piyasası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Enerji Piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Yenilenebilir Enerji Kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Güneş ve Rüzgar Enerjisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Hidroelektrik ve Nükleer Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Enerji Maliyetleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Enerji ile İlgili İktisat Politikaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çelikay, F., Bayraç, N. ve Çildir, M. (2018). Küreselleşme Sürecinde Sürdürülebilir Enerji Politikaları. 1.Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi.
Kılınç, B. (2016). Enerji Ekonomisi: Türkiye’nin Enerji Sektörü ve Alternatif Enerji Kaynakları. Bursa: Dora Yayıncılık.
Aybers, N. ve Şahin, B. (1995). Enerji Maliyeti. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
Schwarz, P. (2017).Energy Economics. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd.
Mucuk, M. Ve Uysal, D. (2009). Türkiye Ekonomisinde Enerji Tüketimi ve Ekonomik Büyüme, Maliye Dergisi, S, 157, ss.105-115.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0