Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
YBS417 |
CLOUD COMPUTING TECHNOLOGIES |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; bulut bilişim teknolojilerinin temellerini iş ve teknoloji perspektifleri çerçevesinde açıklamaktır. Bir bulut bilişim ortamının kurulması için gerekli olan konsept ve bileşenleri tanıtmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, bulut bilişimin temelleri, bulut bilişimin önemi, bulut bilişimin avantajları, bulut bilişimin unsurları, bulut bilişimin teknik temeli, bulutta veri yönetimi, standartlar, bulut servislerinin yönetimi ve güvenliği, sanallaştırma, hizmet tabanlı mimari, bulut ortamının yönetimi. SaaS, PaaS, IaaS ve IdaaS gibi kavramlar ve bu kavramlara yönelik hizmet sağlayıcılarının tanıtılmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bulut bilişim teknolojileri ile ilgili temel terim ve konseptleri açıklar. |
Bulut bilişim teknolojileri mimarisi, depolaması ve servislerini tanır. |
Geliştireceği bulut ortamına uygun modelleme yöntemi seçebilir. |
Bulut bilişim teknolojileri yönetimi konusunda edindiği bilgilerle çıkarım yapar. |
Amazon Web Services araçlarını kullanarak bulut bilişim uygulamalarını gerçekleştirebilir. |
Sanallaştırma uygulamalarını kullanabilir. |
JavaScrip, PHP, SQL sorguları aracılığıyla Amazon Dynamo DB ve S3 hizmetleri üzerinde modeller, sorgular oluşturabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Bulut Bilişim Temelleri, Tarihçesi, Temel Özellikleri, Bulut Bilişim Mimarisi Ve Hizmet Yapısı |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür okuması |
Bulut Bilişim Hizmet Modelleri, Bulut Bilişim Kurulum Modelleri, Bulut Bilişimde Başarım |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür okuması |
Günümüz Bulut Bilişim Hizmet Ortamları, Bulut Bilişim Ve Sanallaştırma Yöntemi |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür okuması |
Bulut Bilişim Uygulamaları, Bulut Bilişimde Hukuki Boyut |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür okuması |
Bulut Bilişim ve Web |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür okuması |
Bulut Bilişimin Geleceği |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür okuması |
Bulut Bilişîm'de Güvenlik, Aws: Bir Bulut Bilişim Örneği |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuması |
Aws Yönetim Paneline Bakış (AWS Üyelik İşlemleri, AWS Yönetim Paneli) |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür okuması |
Aws İle Uygulama Geliştirme |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür okuması |
Aws Hizmetlerinin Php İle Kullanımı, Aws Hizmeti Javascript İle Kullanımı 165 |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür okuması |
Aws Hizmetleri İçin Örnek Uygulamalar, Kullanıcı Giriş Modülü Örneği |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür okuması |
Aws Hizmetleri İçin Örnek Uygulamalar, Haber Modülü Örneği |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür okuması |
Aws Hizmetleri İçin Örnek Uygulamalar, Haber Resim Modülü Örneği |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür okuması |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Babcock, C. (2011). Bulut bilişim için yönetim stratejileri. Optimist Yayıncılık. |
BULUT BİLİŞİM: Temel Konular ve Amazon Web Services (AWS), Öğr. Gör. Utku KÖSE, Öğr. Gör. HaSan ARMUTLU, Detay Yayıncılık, 2015. |
Bulut Bilişim, Yrd. Doç. Dr. Murat Topaloğlu, Öğr. Gör. Dr. Ahrun Özkişi, Öğr. Gör. Egemen Tekkanat, Seçkin Yayıncılık, 2017. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|