Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS419 | AUGMENTED REALITY APPLICATIONS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; arttırılmış gerçeklik kavramını öğrenerek tasarım yapmak ve uygulama geliştirmek. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, arttırılmış gerçeklik kavramı, arttırılmış gerçeklik-sanal gerçeklik ayrımı, eğitimde arttırılmış gerçeklik kullanımı, arttırılmış gerçeklik ile nesne modelleme, akıllı telefonlarda arttırılmış gerçeklik (PDA) uygulaması geliştirmedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Artırılmış gerçeklik ortamlarını analiz eder.{Analyze / Bloom's 4} |
Artırılmış gerçeklik ortamı geliştirir.{Evaluate / Bloom's 5} |
Artırılmış gerçeklik uygulama geliştirme süreçlerinde kullanılan farklı teknikleri tanır.{Knowledge / Bloom's 1} |
Artırılmış gerçeklik uygulama geliştirme süreçlerinde farklı teknikleri kullanır.{Apply / Bloom's 3} |
Uygun olan teknik ile artırılmış gerçeklik öğrenme ortamı tasarlar. {Evaluate / Bloom's 5} |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders programının tartışılması ve okumaların belirlenmesi | Anlatım, tartışma, uygulama |
2 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik | Anlatım, tartışma, uygulama |
3 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik | Anlatım, tartışma, uygulama |
4 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik kullanılan disiplinler | Anlatım, tartışma, uygulama |
5 | Literatür okuması | Mevcut arttırılmış gerçeklik uygulamaları | Anlatım, tartışma, uygulama |
6 | Literatür okuması | Eğitimde Arttırılmış gerçeklik kullanımı | Anlatım, tartışma, uygulama |
7 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik kitabı geliştirme | Anlatım, tartışma, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik ile oyun geliştirme | Anlatım, tartışma, uygulama |
10 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik ile nesne modelleme | Anlatım, tartışma, uygulama |
11 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik ile beceri eğitimi | Anlatım, tartışma, uygulama |
12 | Literatür okuması | Arttırılmış gerçeklik uygulama geliştirme araçları | Anlatım, tartışma, uygulama |
13 | Literatür okuması | Akıllı telefonlarda (PDA) çalışan Arttırılmış gerçeklik tarayıcıları | Anlatım, tartışma, uygulama |
14 | Literatür okuması | Akıllı telefonda (PDA) çalışan arttırılmış gerçeklik uygulaması geliştirme | Anlatım, tartışma, uygulama |
15 | Literatür okuması | Genel değerlendirme | Anlatım, tartışma, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kipper, G., & Rampolla, J. (2012). Augmented Reality: an emerging technologies guide to AR. Elsevier. |
Kaleci, Devkan & Demircioglu, Tuba & Akkus, Ilyas. (2016). Örnek Bir Artırılmış Gerçeklik Uygulaması Tasarımı. 10.13140/RG.2.1.2627.8165. |
Somyürek, Sibel. (2014). Öğretim Sürecinde Z Kuşağının Dikkatini Çekme: Artırılmış Gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 4. 10.17943/etku.88319. |
Radu, Iulian. (2012). Why should my students use AR? A comparative review of the educational impacts of augmented-reality. ISMAR 2012 - 11th IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality 2012, Science and Technology Papers. 313-314. 10.1109/ISMAR.2012.6402590. |
Yuen, Steve & Yuen, Yin & Yaoyuneyong, Gallayanee & Johnson, Erik. (2011). Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education. Journal of Educational Technology Development and Exchange. 119. 119-140. 10.18785/jetde.0401.10. |
MEB, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, EĞİTİMDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |