TR EN

NEW MEDIA ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM315 NEW MEDIA ECONOMICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin yeni medyanın sosyal ve kültürel boyutlarının yanı sıra ekonomik boyutlarını da analiz edebilmelerini sağlayabilmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının ekonomi-politik açıdan ele alınması, ekonomiye dair temel kavramlar, ekonomi teorileri, küreselleşme, tekelleşme kavramları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomiye dair temel kavramları tanımlayabilme
Medya kuruluşlarını, medyanın ürettiği içeriği sermaye/sahiplik yapısına göre değerlendirebilme
Medya sektöründeki istihdam durumunu, çalışma koşullarını, ekonomik yapıyı kavrayabilme
Geleneksel medya ve yeni medyayı ekonomik açıdan karşılaştırabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma, Literatür Tarama EKONOMİNİN TANIMI VE EKONOMİNİN TEMEL KAVRAMLARI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİ KAVRAMI, MEDYA EKONOMİSİNİN GELİŞİMİ, MEDYA EKONOMİSİNDE KULLANILAN TEORİ VE MODELLER Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİNDE KULLANILAN TEORİ VE MODELLER (DEVAM), MEDYA EKONOMİSİNİN YAPISAL ÖZELLİKLERİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA SEKTÖRÜNÜN ÜRÜN VE ÜRETİM YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
5 Kitap Okuma, Literatür Tarama MAKRO EKONOMİK KOŞULLARIN MEDYA EKONOMİSİNE ETKİLERİ, MEDYA SEKTÖRÜNÜN PİYASA YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA SEKTÖRÜNÜN REKABET YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
7 Kitap Okuma, Literatür Tarama KÜRESEL MEDYA POLİTİKALARI VE BÜYÜME MODELLERİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİ VE YENİ MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
10 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİ VE SOSYAL MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİNDE TEMEL EĞİLİMLER: YENİ MEDYA EKONOMİSİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12 Kitap Okuma, Literatür Tarama İNTERNETİN TİCARİLEŞTİRİLMESİ VE ULUSLARARASI VERİ AKIŞLARI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13 Kitap Okuma, Literatür Tarama AĞ EKONOMİSİ VE İNTERNET Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14 Kitap Okuma, Literatür Tarama İNTERNETTE GELENEKSEL MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİNİN GELECEĞİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baytar, O., (2013), Teorik ve Pratik Açıdan Medya Ekonomisine Bakış, Konya: Çizgi Kitabevi.
Aytekin, M., (2016); Medya Endüstrisi, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
Başaran F., H. Geray (der.) (2016); İletişim Ağlarının Ekonomisi, Ankara: Ütopya Yayınları.
Cengiz A. (ed.) (2020); Dijital Medyanın Ekonomi Politiği, Ankara: Nobel Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0