TR EN

PUBLIC BUREAUCRACY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY431 PUBLIC BUREAUCRACY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste, bürokrasi kavramı ile kuramlarını ve Türkiye'de kamu bürokrasinin gelişim sürecini incelemek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Bürokrasi kavramı, kuramsal yaklaşımlar, devlet ve bürokrasi ilişkisi, Türkiye’de bürokrasinin gelişimi ve siyaset ile ilişkisi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bürokrasi kavramının farklı anlamlarını açıklar.
Bürokrasi kavramına yönelik farklı kuramsal kavrayışları ( Klasik Liberal Kuram, Liberal Çoğulcu Kuram, Seçkinci Kuram, Marksist Kuram) yorumlar.
Devletin gelişimi ve doğası ile devlet ve bürokrasi ilişkisini analiz eder.
Bürokrasi ve siyaset ilişkisini tarihsel bağlamında tartışır.
Dünyada bürokrasinin gelişim aşamalarını tarihsel olarak özetler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtımı Kapsamı, Önemi ve Kurallar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Bürokrasi Kavramı ve Farklı Anlamları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Bürokrasinin Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Liberal Çoğulcu Kuram ve Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Marksist Kuram ve Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Weberyan Bürokrasi Kuramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Elitist Kuramlar ve Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Modern Bürokrasi Yaklaşımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Yeni Sağcı Kuram ve Bürokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
11 Kitap okuma Bürokrasi İktidar Denetim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
12 Kitap okuma Bürokrasi ve Siyaset İlişkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
13 Kitap okuma Türkiye'de Bürokrasi Siyaset İlişkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
14 Kitap okuma Türk Kamu Yönetimi ve Kamu Bürokrasisinin Belli Başlı Sorunları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Eryılmaz, Bilal (2013), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, 5. Baskı, İstanbul.
Öztaş, N.(2019); Bürokrasi, Ankara: Nobel Yayınları
Aykaç, B. (1997), Kamu Bürokrasisi ve Türk Kamu Personel Yönetiminde Bürokratik Eğilimler, Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara
Poggi, Gianfranco (2008), Devlet; Doğası, Gelişimi Ve Geleceği, Aysun Babaca (Çev.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
Heper, Metin (1977), Türk Kamu Bürokrasisinde Gelenekçilik ve Modernleşme, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Oktay, Cemil (1997), Siyasal Sistem ve Bürokrasi: Yükselen İstemler Karşısında Türk Siyasal Sistemi ve Kamu Bürokrasisi, Der Yayınları, İstanbul.
Eryılmaz, Bilâl vd. (2013), Kamu Yönetimi, AÖF Yayını, NO: 1933

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 5 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0