Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE429 | TURKISH GRAMMAR III | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ders; öğrenciye dilbilimin sentaks alanını tanıtmak ve bu alanın çalışma yöntemlerini göstermeyi amaçlamaktadır. Öğrencinin, Türkçede söz diziminin mantığını kavraması ve cümlenin unsurlarını, cümle dışı ögeleri ve kelime gruplarını tanıması ve bunları metin üzerinde tespit edip inceleyebilmesi hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Ders; Türkçede söz diziminin mantığı, cümle ve cümleyi oluşturan unsurlar, cümle dışı ögeler ve kelime grupları konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sentaks terimini açıklar ve söz dizimi çalışmalarının tarihçesini hatırlar. |
Cümlenin ögelerini ve cümle dışı ögeleri listeler. |
Kelime gruplarını akademik literatürü esas alarak tanımlar. |
Kelime gruplarını örnek metinler üzerinde inceler. |
Cümlenin ögelerini örnek metinler üzerinde inceler. |
Cümlenin ögeleri ve kelime grupları arasındaki bağlantıları ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Temel kavramların açıklanması. Sentaks nedir? Sözdizimi çalışmalarının tarihçesi hakkında bilgi. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama | Cümlenin Ögeleri: Yüklem | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür Tarama | Cümlenin Ögeleri: Özne | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür Tarama | Cümlenin Ögeleri: Nesne | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama | Cümlenin Ögeleri: Yer Tamlayıcısı, Zarf | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür Tarama | Cümle Dışı Ögeler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür Tarama | Kelime Gruplarına Giriş | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: İsim Tamlaması, Sıfat Tamlaması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Sıfat-Fiil Grubu, İsim-Fiil Grubu, Zarf-Fiil Grubu | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Tekrar Grubu, Edat Grubu | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Bağlama Grubu, Unvan Grubu | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Birleşik İsim Grubu, Ünlem Grubu | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Sayı Grubu, Birleşik Fiil | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür Tarama | Kelime Grupları: Kısaltma Grupları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Boz, E. (Editör) (2020). Türkiye Türkçesi IV, Sözdizimi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Bozkurt, F. (2017). Türkiye Türkçesi. Ankara: Eğitim Kitabevi. |
Eker, S. (2010). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yayınları. |
Ergin, M. (2000). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım. |
Karahan, L. (2012). Türkçede Söz Dizimi. İstanbul: Akçağ Yayınları. |
Özkan, M. vd. (2012). Türkçe Cümle Bilgisi. Eskişehir: AÖF. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |