TR EN

CONTEMPORARY TURKISH DIALECTS II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE424 CONTEMPORARY TURKISH DIALECTS II 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; Çağdaş Türk Lehçelerinin tasnifi, Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri, Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri, Kuzey ve Güney Grubu Lehçelerinin modern ve tarihî Türk lehçeleri arasındaki yeri konularını öğrenciye kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; Çağdaş Türk Lehçelerinin tasnifi, Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri, Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri, Kuzey ve Güney Grubu Lehçelerinin modern ve tarihî Türk lehçeleri arasındaki yeri konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Araştırmacıların önerdiği Çağdaş Türk Lehçelerini değişik tasnif etme biçimlerini listeler.
Kuzey (Kıpçak) ve Güney (Karluk) Grubu Lehçelerini örnek metinler üzerinde inceler.
Kuzey Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
Güney Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
Kuzey ve Güney Grubu Lehçelerinin tarihî ve modern Türk şiveleri arasındaki yerini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Çağdaş Türk Lehçelerinin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Kuzey (Kıpçak) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Güney (Karluk) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Kuzey ve Güney Grubu Lehçelerinin Tarihî ve Modern Türk Lehçeleri Arasındaki Yeri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Kuzey ve Güney Grubu Lehçelerinin Tarihî ve Modern Türk Lehçeleri Arasındaki Yeri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tekin T. & Ölmez, M. (2014), Türk Dilleri, İstanbul: Bilgesu Yay.
Arat, R. R. & Temir, A. (1992), "Türk Şivelerinin Tasnifi", Türk Dünyası El Kitabı içinde, 2. Cilt, Ankara: TKAE.
Alkaya, E., Buran, A. & Yalçın, K. Y. (2014), Çağdaş Türk Yazı Dilleri - Güneydoğu (Karluk) Grubu, İstanbul: Akçağ Yay.
Alkaya, E., Buran, A. & Yalçın, K. Y. (2014), Çağdaş Türk Yazı Dilleri - Kuzeybatı (Kıpçak) Grubu İstanbul: Akçağ Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0