TR EN

SOCIAL PYSCHOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS452 SOCIAL PYSCHOLOGY II 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Sosyal Psikoloji I dersinin devamıdır. Sosyal psikoloji, duygularımızın, davranışlarımızın ve düşüncelerimizin sosyal yapı ve süreçten nasıl etkilendiğini anlamaya yönelik bir disiplindir. İki dönemlik bir dersin ilk kısmı olan bu ders, sosyal etkileşim odaklıdır. Kuramsal çerçevenin sosyal yapı ile ilişkisi ve alan araştırmalar kültürlerarası bir perspektif ile aktarılır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; " Kişilerarası çekim, yakın ilişkiler, kişilerarası saldırganlık, tutumlar, sosyal etki, ikna etme ve tutum değişikliği, uyum, liderlik ve güç, grup süreçleri, örgütsel dinamikler ve çevresel psikoloji " konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal psikolojinin ilgi alanını ve amaçlarını ve diğer sosyal bilimlerle ilişkisini açıklar.
Sosyal psikoloji araştırmalarına yön veren kuramsal, yöntemsel ve etik meseleleri belirtir.
Bu dönem işlenen sosyal psikoloji konularını anlamak ve analiz etmek için kullanılan kavramları ve kuramları kullanır.
Sosyal psikoloji bilgisinin kişinin kendini ve diğerlerini daha iyi anlamaya ve toplumsal meselelere daha güçlü bir içgörü oluşturmaya yardımcı olabileceğini tartışır.
Kişiler arası farklılıklarının önemini dikkate alır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sosyal Etki Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
2 Kaynak okuma Sosyal Etki Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
3 Kaynak okuma Sosyal Etki ile Grup Davranışı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
4 Kaynak okuma Grup Davranışı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
5 Kaynak okuma Grup Davranışında Bireyin Rolü Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
6 Kaynak okuma Grup Davranışında Çoğunluk Etkisi ve Deneyleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
7 Kaynak okuma Grup Davranışında Azınlık Etkisi ve Deneyleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Yakın İlişkiler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
10 Kaynak okuma Saldırganlık ve Şiddet Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
11 Kaynak okuma Olumlu Sosyal Davranış Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
12 Kaynak okuma Olumsuz Sosyal Davranış Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
13 Kaynak okuma Kültürel Yansımalar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
14 Kaynak okuma Politik Psikoloji Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
15 Kaynak okuma Sosyal Psikolojide Alan Çalışmaları ve Deneyler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Myers, D.G.,(2015). Sosyal Psikoloji. 10. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık.
Myers, D. G., & Smith, S. M. (2012). Exploring social psychology. New York: McGraw-Hill.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
1
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
1
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
1
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
1
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0