Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MYP204 | FIRST AID | 3 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Hasta veya yaralının durumunun kötüye gitmesini engelleyerek hayati fonksiyonlarının devam etmesini sağlayabilecek yeterli ilk yardım bilgisi edinebilmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Hasta veya yaralının durumunu ilk ve ikinci değerlendirme sonrası yapılması gereken tüm ilk yardım müdahale bilgilerini içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir kaza ile karşılaştığında nasıl davranması gerektiğini bilir. |
Hasta ve yaralıları hayatta tutmanın şartlarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların durumlarının daha da kötüye gitmesini önlemenin yollarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların iyileşmesini nasıl kolaylaştıracaklarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların taşınmasının kurallarını öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür tarama | Hastanın/Yaralının Birinci ve İkinci Değerlendirmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Literatür tarama | Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | Çocuklarda Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Literatür tarama | Bebeklerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
10 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri | Anlatım, gösteri yöntemi |
11 | Video izleme | Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
12 | Video izleme | Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
13 | Video izleme | Vücuda Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım, Hayvan Isırmalarında İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Hasta Taşıma Teknikleri | Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Genel tekrar | Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yüksel, S. & Cücen, Z. (2012). İlk Yardım ve Temel Uygulamalar,Nobel Yayıncılık, istanbul. |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
||||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical way.
|
||||||
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
||||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
||||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
||||||
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
||||||
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
||||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
||||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
||||||
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |