TR EN

FIRST AID PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MYP204 FIRST AID 3 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hasta veya yaralının durumunun kötüye gitmesini engelleyerek hayati fonksiyonlarının devam etmesini sağlayabilecek yeterli ilk yardım bilgisi edinebilmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hasta veya yaralının durumunu ilk ve ikinci değerlendirme sonrası yapılması gereken tüm ilk yardım müdahale bilgilerini içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir kaza ile karşılaştığında nasıl davranması gerektiğini bilir.
Hasta ve yaralıları hayatta tutmanın şartlarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların durumlarının daha da kötüye gitmesini önlemenin yollarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların iyileşmesini nasıl kolaylaştıracaklarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların taşınmasının kurallarını öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Hastanın/Yaralının Birinci ve İkinci Değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Çocuklarda Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Bebeklerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür taraması Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür taraması Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür taraması Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür taraması Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri Anlatım, gösteri yöntemi
11 Video izleme Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
12 Video izleme Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
13 Video izleme Vücuda Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım, Hayvan Isırmalarında İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür taraması Hasta Taşıma Teknikleri Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür taraması Genel tekrar Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yüksel, S. & Cücen, Z. (2012). İlk Yardım ve Temel Uygulamalar,Nobel Yayıncılık, istanbul.
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical way.
2
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
2
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
3
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
2
To acquire the awareness of life-long learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
2
The ability to institute proceedings.
3
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 10 3 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0