TR EN

SOCIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOP103 SOCIOLOGY 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Derste, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sosyoloji dersi Sosyolojinin Temel Kavramlari, Toplum Tarihi, Pozitivist Sosyoloji- A. Comte, E. Durkheim, Durkheim, Fonksiyonalizm ve pozitivizmin yeniden inşası, M. Weber Sosyolojisi ve Sosyal Hermenötik, P. Bourdieu Sosyolojisi ve Kültürel Sermaye, K. Marx ve Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Aydınlanma Düşüncesi, M. Foucault ve Sosyal Düzen, M. Foucault ve Sosyal Epistemoloji, Sosyolojide Güncel Meseleler, Mutenalaştırma, İletişim ve Sanal Topluluklar konuları işlenecektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgi ve bilimin temel ilkelerini kavrar, sosyolojinin perspektifini ve benzeri bilimlerle ilişkilerini öğrenir.
Sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişimini açıklar.
Modern ve geleneksel sosyolojik kuramların özelliklerini tanımlar .
Bireyler, gruplar ve toplum içindeki karşılıklı ilişkileri kavrar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatürün okunması Sosyolojiye kısa bir giriş-Toplum Tarihi Anlatım / Tartışma
2 Literatürün okunması Bell'in Bilgi Toplumu, Bauman'ın Tüketim Toplumu Anlatım / Tartışma
3 Literatürün okunması Pozitivist Sosyoloji- A. Comte, E. Durkheim Anlatım / Tartışma
4 Literatürün okunması Durkheim, Fonksiyonalizm ve pozitivizmin yeniden inşası Anlatım / Tartışma
5 Literatürün okunması M. Weber Sosyolojisi ve Sosyal Hermenötik Anlatım / Tartışma
6 Literatürün okunması P. Bourdieu Sosyolojisi ve Kültürel Sermaye Anlatım / Tartışma
7 Literatürün okunması Ara sınav konu tekrarı Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatürün okunması K. Marx ve Eleştirel Teori Anlatım / Tartışma
10 Literatürün okunması Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori Anlatım / Tartışma
11 Literatürün okunması Şuç ve Sapkınlık Sosyolojisi Anlatım / Tartışma
12 Literatürün okunması Sosyal Düzen ve Toplumsal Cinsiyet Anlatım / Tartışma
13 Literatürün okunması M. Foucault ve Sosyal Epistemoloji Anlatım / Tartışma
14 Literatürün okunması Sosyolojide Güncel Meseleler, Mutenalaştırma, İletişim ve Sanal Topluluklar Anlatım / Tartışma
15 Literatürün okunması Final Sınavı konu tekrarı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Allan, K. (2020). Çağdaş Sosyal ve Sosyolojik Teori: Toplumsal Dünyaları Görünür Kılmak (1st ed.). (H. Ergül, Trans.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Swartz, D. (2018). Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu'nun Sosyolojisi (4st ed.). (E. Gen, Trans.) İstanbul: İletişim Yayınları.
Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (1st ed.) İstanbul: Heretik Yayınları
Dellaloğlu, B. (2007). Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum.(4th ed.). Say Yayınları
Ringer, F. (2003). Weber'in Metodolojisi Kültür ve Toplum Bilimlerinin Birleşimi. (M. Küçük, Trans.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Durkheim, E. (1994). Sosyolojik Metodun Kuralları (2nd ed.). (E. Aytekin, Trans.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
P.Raynaud & S. Rials (2017). Siyaset Felsefesi Sözlüğü (3st ed.). (Çev. İ. Yerguz, N. K. Sevil, E. Ergun, H. Dilli) İstanbul: İletişim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
4
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical way.
3
2
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
4
2
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
1
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
1
3
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
4
2
To acquire the awareness of life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
5
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
1
2
The ability to institute proceedings.
1
3
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 4 3 12
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 10 10
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 8 8
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 1 4 4
TOPLAM 51 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0