TR EN

PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOP105 PSYCHOLOGY 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere psikoloji biliminin ve uygulama alanının temel kavramları ve yaklaşımları hakkında yetkinlik ve yeterlilik sağlayarak bunların aralarındaki muhtemel ilişkiler ve psikolojik olguları açıklama tarzlarına dair farkındalık kazandırmak suretiyle öğrenimlerinin önümüzdeki yıllarında alacakları dersler için bir temel oluşturmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders, psikolojinin tanımı, çalışma alanları ve alt dalları, psikolojide araştırma ve uygulama yöntemleri, psikolojinin nörobiyolojik temelleri ve beynin yapısı, gelişimsel psikoloji, psikolojide kuramlar, öğrenme, hatırlama ve düşünme, duyum ve algı konu başlıklarını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoloji biliminin gelişimini açıklar
Temel psikoloji kavramlarını tanımlar.
Farklı psikolojik akımları tanır ve aralarındaki ayrımı açıklar.
Davranışların ortaya çıkışında sosyal ve çevresel etkenlerin önemini kavrar.
Psikoloji ile ilgili alt alanları tanımlar.
Davranış, duyum, bilinç, bellek, öğrenme, biliş, kişilik ve normal dışı davranışları ilişkilendirir.,

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuması Psikolojinin Tanımı, Psikolojinin Kısa Tarihi, Çalışma Alanları ve Alt Dalları Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuması Psikolojinin Nörolojik Temelleri ve Beynin Yapısı Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuması Psikolojinin Nörobiyolojik Temelleri ve Beynin Yapısı Anlatım, Tartışma
4 Literatür Okuması Davranış, Evrim ve Genetik Anlatım, Tartışma
5 Literatür Okuması Kişilik ve Farklı Kişilik Kuramları Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuması Psikoanalitik Kuramlar- Sigmund Freud Anlatım, Tartışma
7 Literatür Okuması Ara tekrar Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuması Psikoanalitik Kuramlar- Ego Savunma Mekanizmaları Anlatım, Tartışma
10 Literatür Okuması Psikoanalitik Kuramlar- Alfred Adler ve Carl Rogers Anlatım, Tartışma
11 Literatür Okuması Psikososyal Öğrenme Kuramları Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuması Hümanistik Kuramlar Anlatım, Tartışma
13 Literatür Okuması Öğrenme ve İlişkili Kurumlar Anlatım, Tartışma
14 Literatür Okuması Duyum ve Algı Anlatım, Tartışma
15 Literatür Okuması Genel Tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Morgan,C.T. (2013). Psikolojiye Giriş. Konya, Eğitim Yayınevi.
Atkinson, R. L., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Bem, D. J., & Maren, S. (2012). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Arkadaş Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at law.
2
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to think in analytical way.
2
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
2
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
2
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
3
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
2
To acquire the awareness of life-long learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
2
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
2
The ability to institute proceedings.
3
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 7 3 21
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 10 2 20
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0