Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ATP210 | CEZA USUL HUKUKU | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ceza muhakemesi hukukunun temel kavramları,ceza muhakemesi kurallarının uygulanması, ceza muhakemesinde rol alan kişiler ve ceza muhakemesine katılanlar, koruma tedbirleri ve ceza muhakemesi evreleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ceza Muhakemesi Hukukunun Temel Kavramları, Ceza Muhakemesi Hukukunun Temel İlkeleri, Ceza Muhakemesi Kanunlarının Zaman, Yer ve Kişi Bakımından Uygulanması, Ceza Muhakemesinde Soruşturma Evresi, Soruşturma Evresinin Süjeleri, Cumhuriyet Savcısı ve Yardımcıları, Koruma Tedbirleri:Durdurma, Yakalama, Gözaltı, Tutuklama, Adli Kontrol, Arama, El Koyma, Şirket Yönetimi İçin Kayyım Tayini, Telekomünikasyon Yoluyla Yapılan İletişimin Denetlenmesi, Koruma Tedbirleri Nedeniyle Tazminat, Ceza Muhakemesi İşlemleri, Ceza Muhakemesi İşlemlerinin Bildirilmesi, Ceza Muhakemesi İşlemlerindeki Sakatlıklarının Yaptırımı ve Giderilmesi, Ceza Yargılamasında Kovuşturma Evresi, Ceza Mahkemelerinin Yetkisi, Hakim, Hakimin Bağımsızlığı, Hakimin Reddi, Ceza Yargılamasına Katılanlar: Tanık, Bilirkişi, Şüpheli ve Sanık Kavramları, Şüpheli ve Sanığın Hakları, Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması, Uzlaştırma, Kanun Yolları: Olağan Kanun Yolları ve Olağanüstü Kanun Yolları konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Genel olarak ceza muhakemesi hukuku kavramı, ceza muhakemesinin temel ilkelerini tanımlar. |
Ceza muhakemesi kurallarının zaman, yer ve kişi bakımından nasıl uygulanacağını değerlendirir. |
Ceza Muhakemesi İşlemleri, Muhakeme işlemlerinin bildirilmesi, muhakeme işlemlerindeki sakatlıkların yaptırımlarını ve bu sakatlıkların nasıl giderileceğini değerlendirir. |
Ceza muhakemesinde soruşturma ve kovuşturma evrelerini ve bu evrelerde rol alanların görev ve yetkilerini tanımlar. |
Ceza muhakemesindeki koruma tedbirlerini ve koruma tedbirleri nedeniyle tazminat talep etmenin şartlarını bilir. |
Olağan kanun yolları ve olağanüstü kanun yollarını bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak Taraması | Ceza Muhakemesi Hukukunun Temel Kavramları, Ceza Muhakemesi Hukukunun Temel İlkeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynak Taraması | Ceza Muhakemesi Kanunlarının Zaman, Yer ve Kişi Bakımından Uygulanması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynak Taraması | Ceza Muhakemesinde Soruşturma Evresi, Soruşturma Evresinin Süjeleri, Cumhuriyet Savcısı ve Yardımcıları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynak Taraması | Koruma Tedbirleri:Durdurma, Yakalama, Gözaltı, Tutuklama | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynak Taraması | Koruma Tedbirleri: Adli Kontrol, Arama | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynak Taraması | Koruma Tedbirleri: El Koyma, Şirket Yönetimi İçin Kayyım Tayini, Telekomünikasyon Yoluyla Yapılan İletişimin Denetlenmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynak Taraması | Koruma Tedbirleri Nedeniyle Tazminat | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Taraması | Ceza Muhakemesi İşlemleri, Ceza Muhakemesi İşlemlerinin Bildirilmesi, Ceza Muhakemesi İşlemlerindeki Sakatlıklarının Yaptırımı ve Giderilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynak Taraması | Ceza Yargılamasında Kovuşturma Evresi, Ceza Mahkemelerinin Yetkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynak Taraması | Hakim, Hakimin Bağımsızlığı, Hakimin Reddi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynak Taraması | Ceza Yargılamasına Katılanlar: Tanık, Bilirkişi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynak Taraması | Şüpheli ve Sanık Kavramları, Şüpheli ve Sanığın Hakları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynak Taraması | Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması, Uzlaştırma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynak Taraması | Kanun Yolları: Olağan Kanun Yolları ve Olağanüstü Kanun Yolları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
HAKERİ, H., ÜNVER, Y.(2017). Ceza Muhakemesi Hukuku. Ankara: Adalet Yayınevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
4 | |||||
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to think in analytical way.
|
5 | |||||
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
5 | |||||
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
3 | |||||
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
2 | |||||
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
2 | |||||
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
3 | |||||
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
3 | |||||
2 |
The ability to institute proceedings.
|
2 | |||||
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 6 | 36 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |