Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ATP223 |
SPOR HUKUKU |
3 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Türkiye ve Dünyada Spor Hukukunun Gelişimi, Sporun Teşkilatlanması, Spor Uyuşmazlıkların Çözümü ve Spor Hukuku Mevzuatı ile ilgili bilgi vermek. |
Contents of the Course Unit: |
Hukuka ve spor hukukuna giriş, temel insan hakları ile sporun ilişkisi, spor hukukunun kaynakları, sporcu-kulüp, Kulüp-Federasyon, Sporcu Federasyon İlişkileri, sporda Dopingle Mücadele, Spor Müsabakalarında Şiddet ve Disiplinsizliğin Önlenmesi, Spor Sözleşmeleri, Sporda Hukuki Sorumluluk
1ve Spor Hukukunda Uyuşmazlıkların Çözümü için başvurulabilecek yollar anlatılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Hukukun genel olarak tanımı ile spor hukukunun kaynakları hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
Spor Alanında Meydana Gelen Uyuşmazlıkların Çözümü Hakkında Bilgi Sahibi Olacaktır. |
Sporda Şiddet Yasasıyla Getirilen Yükümlülükler ve Bu Yükümlülüklere Aykırılık Halinde Öngörülen Yaptırımları Öğrenecektir |
Sporda Disiplin kavramı ve Müsabakalarda Sporcuların Doping Yapmalarının Önlenmesi İçin Alınan Önlemlerin Neler Olduğu Hususlarında Bilgi Sahibi Olacaktır |
Sporda Yönetim Yapısını ve Spor Teşkilatlarının Çalışma Usulleri Hakkında Bilgisi Sahibi Olacaktır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
internet araştırması |
Spor Hukukuna Giriş |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Temel İnsan Hakları ve Spor |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Spor Hukuku Kaynakları |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Dünya' da ve Türkiye' de Sportif Yapılanma |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporda Yönetim ve Organizasyon |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporcu-Kulüp, Kulüp-Federasyon, Sporcu Federasyon İlişkileri |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporda Disiplinin Sağlanması |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporda Hukuki Sorumluluk |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Spor Sözleşmeleri |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Spor Sözleşmeleri |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporda Dopingle Mücadele |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Sporda Hukuki Sorumluluk |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Spor Hukukunda Uyuşmazlıkların Çözümü |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Kaynak taraması, internet araştırması |
Spor Hukukunda Yargılama |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ÜÇIŞIK F. (2017). Spor Hukuku. İstanbul: Ötüken Neşriyat |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to think in analytical way.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to institute proceedings.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
2 |
2 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
2 |
20 |
Ödev |
10 |
2 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
51 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|