Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISG101 |
OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY |
3 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilerin;
6331 sayılı İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanununun Amaç ve Kapsamı ile ilgili bilgilenmesi
İşyerlerinde; iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik görev, yetki, sorumlulukları hakkında temel bilgi sahibi olması
İşverenin ve işçinin; işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrenmesi ve
Öğrencinin; İş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip edebilmesini ve yorumlamasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
İşçi sağlığı ve güvenliği ile ilgili genel bilgiler, 6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu ile birlikte çalışma hayatında ki yenilikler ve 4857 saılı iş kanununda yer alan işçi işveren yasal hak ve yükümlülükleri,iş kazalarını,çeşitleri ve önlemleri, ergonomik riskler, sağlık güvenlik işaretleri, yangın çeşitleri ve önlemleri,meslek hastalıkları, kişisel koruyucu donanımlar ve iş güvenliği hizmetlerinin yürütülmesidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar. |
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. |
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder. |
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür okuma |
İş sağlığı ve güvenliğine giriş |
Ders anlatımı |
2 |
Literatür okuma |
Güvenlik kültürü |
Ders anlatımı |
3 |
Literatür okuma |
İş sağlığı ve güvenliği tarihsel gelişimi |
Ders anlatımı |
4 |
Literatür okuma |
4857 sayılı İş Kanunu |
Ders anlatımı |
5 |
Literatür okuma |
6331 Sayılı İSG Kanunu |
Ders anlatımı |
6 |
Literatür okuma |
Fiziksel risk etmenleri |
Ders anlatımı |
7 |
Literatür okuma |
Kimyasal risk etmenleri |
Ders anlatımı |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuma |
biyolojik ve psikososyal risk etmenleri |
Ders anlatımı |
10 |
Literatür okuma |
Sağlık ve güvenlik işaretleri |
Ders anlatımı |
11 |
Literatür okuma |
Gürültü yönetmeliği |
Ders anlatımı |
12 |
Literatür okuma |
Kişisel koruyucu donanımlar |
Ders anlatımı |
13 |
Literatür okuma |
Ergonomi |
Ders anlatımı |
14 |
Literatür okuma |
Yangın oluşum nedenleri, safhaları, doğru müdahale yöntemleri |
Ders anlatımı |
15 |
Literatür okuma |
Çalışma soruları- genel tekrar |
soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu- 4857 iş kanunu-mevzuat |
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayincilik |
Ericson, P. 1996. Practical Guide to Occupational Health and Safety. Elsevier |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to think in analytical way.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to institute proceedings.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
3 |
5 |
15 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
38 |
0 |
122 |
|
Total Workload of the Course Unit |
122 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|