Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MET101 |
MESLEK ETİĞİ |
3 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. BUĞRAHAN ERGÜN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders ile, günümüzde ihtiyaç duyulan sosyal sorumluluk, etik ve meslek etiği değerlerinin neler olduğunu aktarmak ve bu değerleri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğini etik ve ahlak kavramları, meslek etiğine giriş ve meslek etiğine ilişkin temel kavramlar, etik sistemlerin incelenmesi, etik ve sosyoloji, Türkiye'de etiğe bakış, meslek etiğinin bağlamları, temel etik ilkeler, etiğin boyutları, iş hayatında etiğin uygulama alanları ve uygulanabilirliği, örnek olaylar üzerinden etik değerlendirme konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Etik ve etik ile bağlantılı kavramları tanımlar. |
Kendine, ailesine, devletine, topluma, insanlığa ve çevreye karşı sorumluluklarını bilir. |
Mesleki etik kurallarını açıklar ve örneklendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Taraması |
Etik, Ahlak ve İş Ahlakı |
Anlatım |
2 |
Literatür Taraması |
Etik, Ahlak ve İş Ahlakı |
Anlatım |
3 |
Literatür Taraması |
Dünya'da İş Ahlakı |
Anlatım |
4 |
Literatür Taraması |
Türkiye'de İş Ahlakı ve Ahilik Kurumu |
Anlatım |
5 |
Literatür Taraması |
Din ve Ahlak/İş Ahlakı İlişkisi |
Anlatım |
6 |
Literatür Taraması |
İş Ahlakının Artan Önemi, Kaynakları ve İş Ahlakı Problemleri |
Anlatım |
7 |
Literatür Taraması |
Mesleki Etik ve Etik Mevzutı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Basın Etiği |
Anlatım |
10 |
Literatür Taraması |
Basın Etik İlkeleri |
Anlatım |
11 |
Literatür Taraması |
Basında Öz denetim kuruluşları |
Anlatım |
12 |
Literatür Taraması |
Etik Karar Alma Süreci |
Anlatım |
13 |
Literatür Taraması |
Etik Karar Almada Örgütsel Faktörler |
Anlatım |
14 |
Literatür Taraması |
İş Etiği Programının Yönetimi ve İş Etiğinin Kurumsallaşması |
Anlatım |
15 |
Literatür Taraması |
Güncel Etik Konular |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Nuttall, J., (2011). Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Alptekin, S., (2016), Meslek Etiği, İstanbul, Detay Yayıncılık |
Aydın, İ., P., (2016), Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at law.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to understand the basic concepts of law and the basic features of principal disciplines of law.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have theoretical and practical knowledge at basic level which are supported by course books, practical equipment and other scientific sources that contains up-to-date information in the field of study based on the competencies acquired in secondary school level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to think in analytical way.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To get competence in using the acquired basic-level theoretical and practical knowledge in the next level of education in the same field or in another field at the same level.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to analyse and evaluate the data, to identify and analyse problems, and to produce solutions based on proofs by using the acquired basic-level knowledge and skills.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To write on Turkish F keyboard with using 10 finger technique
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to carry out independently a basic-level work project in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to take responsibility as a member of a team for solving unpredictable complex problems that arise in practice in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
The ability to manage activities for the professional development of subordinate individuals within the framework of a project.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to evaluate in a critical manner the acquired basic-level knowledge and skills, and to decide upon and meet learning needs.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To acquire the awareness of life-long learning.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to express opinions on the field-related in written and verbal form.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to share views and suggestions for problems on the field of study, with professional and unprofessional individuals.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have scientific, cultural and ethical values concerning the procedures of gathering, analysing and evaluating of the data in the field of study.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
The ability to institute proceedings.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To have knowledge about the execution proceeding and bankrupt.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
2 |
8 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
4 |
2 |
8 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
1 |
2 |
2 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
1 |
5 |
5 |
Sosyal Faaliyet |
4 |
2 |
8 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
60 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|