Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DTP208 | ELECTRONİC COMMERCE | 3 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AYDIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Elektronik ticaret dersi ile elektronik pazar yapısı içerisindeki yeni işletmecilik anlayış ve uygulamalarını incelemek ve öğrencileri çalışma hayatında elektronik ticaret işlemlerini yürütebilecek bilgi düzeyine ulaştırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Elektronik Ticarete Giriş, Elektronik Ticarette Temel Kavramlar, E-Ticaret Sitesi Kurulum Aşamaları, E-Ticaret Sitesinde Yapılacak Entegrasyonlar,E-Ticaret Tedarikçi Yönetimi, E-Ticaret Lojistik Yönetimi, Dijital Pazarlama ve Satış, E-Ticaret Hedef Kitle Analizi, E-Ticaret Müşteri Hizmetleri Yönetimi, E-İhracat ve Devlet Teşvikleri, Web Site Tasarımı ve Geliştirme Programlarının Tanıtımı ve Başarılı E-ticaret Uygulamalarının İncelenmesi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Elektronik ticarete giriş eğitimi alır ve elektronik ticaret ile ilgili temel kavramları listeler. Elektronik ticaret sitesinin fonksiyonları ve kullanıcı deneyimi açısından dikkat edilmesi gerekenleri açıklar. (explain) (2) |
Elektronik ticaret sitesi kurulumu açıklar. Elektronik ticaret sitesinde yapılacak entegrasyonlar; lojistik entegrasyonu, ERP entegrasyonu, CRM entegrasyonu, e-fatura entegrasyonu, yönetici paneli entegrasyonu, kargo entegrasyonu konularını listeler (list) (1) |
Elektronik ticaret tedarikçi yönetimi ve lojistik yönetimi açıklar. Dijital pazarlama ve satış kavramlarını açıklar. Elektronik ticaret hedef kitle analizi gösterir. (illustrate) (3) |
E-İhracat ve Devlet Teşviklerini açıklar. Başarılı elektronik ticaret uygulaması örnekleri listeler. (list) (1) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | İlkel Toplumdan Bilgi Toplumuna Dönüşüm Süreci | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Araştırma, Okuma | Bilgi Ekonomisi ve Elektronik Ticaret | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Araştırma, Okuma | Elektronik Ticaretin Altyapısı | Anlatım, Soru Cevap |
4 | Araştırma, Okuma | Elektronik Ticarette Güvenlik | Anlatım, Soru Cevap |
5 | Araştırma, Okuma | Elektronik Ticarette Hukuki Düzenlemeler ve Vergilendirme | Anlatım, Soru Cevap |
6 | Araştırma, Okuma | Elektronik Ticaret ve Lojistik | Anlatım, Soru Cevap |
7 | Araştırma, Okuma | Elektronik Ticarette Bilgi Sistemleri- Hazır Kodlu Web Sitelerinin Kullanımı, Tasarımı ve Geliştirilmesi | Anlatım, Soru Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma, Okuma | Tüketici Perspektifinden Dünyada ve Türkiye’de E-Ticareti Etkileyen Faktörlere Bakış | Anlatım, Soru Cevap |
10 | Araştırma, Okuma | Dünyada ve Türkiye’de Tüketiciler ve İşletmelerin E-Ticaret Ekosistemi ile İlişkisi | Anlatım, Soru Cevap |
11 | Araştırma, Okuma | Sosyal Ticaret – Influencer Pazarlama, Çevrimiçi Video ve Müzik Akış Hizmetleri | Anlatım, Soru Cevap |
12 | Araştırma, Okuma | Dünyada Sınır Ötesi E-Ticaret | Anlatım, Soru Cevap |
13 | Araştırma, Okuma | Türkiye’de E-İhracatın Başarısı, Çin ve Ülkedeki E-Ticarete Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap |
14 | Araştırma, Okuma | E-Ticaret Eğilimleri ve Genel Bakış | Anlatım, Soru Cevap |
15 | Araştırma, Okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
T.C. Anadolu Üniversitesi, Elektronik Ticaret, Prof.Dr. Bülent GÜNSOY (Ünite 1) Prof.Dr. Vedat EKERGİL (Ünite 2, 3) Prof.Dr. Ayşe Sevgi ÖZTÜRK (Ünite 4)Dr.Öğr.Üyesi Neval OKAN (Ünite 5)Doç.Dr. Canatay HACIKÖYLÜ (Ünite 6) Prof.Dr. Celal Hakan KAĞNICIOĞLU (Ünite 7)Doç.Dr. Arman Aziz KARAGÜL (Ünite 8) |
TÜSİAD 2022 E-Ticaret Raporu, E-ticaretin öne çıkan başarısı, tüketici davranışlarında değişim ve dijitalleşme. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
3 | |||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
2 | |||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
2 | |||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
2 | |||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
2 | |||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
2 | |||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
3 | |||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
2 | |||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
2 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |