TR EN

INTERNATIONAL COMPETITIVE STRATEGIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DTP210 INTERNATIONAL COMPETITIVE STRATEGIES 3 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilerin rekabet kavramı ve uluslararası rekabet stratejileri ile ilgili karar süreçleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmıştır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, Uluslararası Strateji Kavramı, Stratejik Yönetim Sürecinin Aşamaları, Rekabet Kavramı ve Dış Çevre Analizi,İç Çevre Analizi ve Temel Yetkinlikler Stratejide Temel Yetkinlikler, Vizyon ve Misyon Kavramlarının Tanımlanması, SWOT Analizi, Rekabet Stratejilerinin Seçimi, Jenerik Stratejiler, Büyüme Stratejileri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Rekabet kavramını tanımlar. (idendify) (2)
Uluslararası rekabette kullanılan kavramları örneklerle gösterir. (illustrate) (3)
Tespit edilecek olan stratejiyi edindiği bilgiler çerçevesinde yorumlar. (interprent) (4)
Öğrendiği analiz yöntemlerini uygulayacağı stratejilerde kullanır. (use) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma, literatür taraması Strateji Kavramı Anlatım, tartışma
2 Kitap okuma, literatür taraması Uluslararası Strateji Kavramı Anlatım, tartışma
3 Kitap okuma, literatür taraması Stratejik Yönetim Sürecinin Aşamaları Anlatım, tartışma
4 Kitap okuma, literatür taraması Rekabet Kavramı ve Dış Çevre Analizi Anlatım, tartışma
5 Kitap okuma, literatür taraması İç Çevre Analizi ve Temel Yetkinlikler Anlatım, tartışma
6 Kitap okuma, literatür taraması Stratejide Temel Yetkinlikler Anlatım, tartışma
7 Kitap okuma, literatür taraması Değer Zinciri ve 7S analizi Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma, literatür taraması Genel Tekrar Anlatım, tartışma
10 Kitap okuma, literatür taraması Vizyon ve Misyon Kavramlarının Tanımlanması Anlatım, tartışma
11 Kitap okuma, literatür taraması SWOT Analizi Anlatım, tartışma
12 Kitap okuma, literatür taraması Rekabet Stratejilerinin Seçimi Anlatım, tartışma
13 Kitap okuma, literatür taraması Jenerik Stratejiler Anlatım, tartışma
14 Kitap okuma, literatür taraması Büyüme Stratejileri Anlatım, tartışma
15 Kitap okuma, literatür taraması Genel tekrar Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Porter, M. Çeviri: Ulubilgen G. Rekabet Stratejileri. (2015). 1.Baskı, İstanbul: Aura Yayınları
Dinçer, Ö. G. Stratejik Yönetim Ve işletme Politikası. (2015). 1.Baskı, İstanbul: Alfa Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
4
2
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
3
2
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
3
2
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
3
3
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
1
2
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
1
3
To gain an awareness of lifelong learning.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
3
2
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
3
3
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
2
4
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​have.
3
2
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 1 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 10 1 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 74 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0