TR EN

FIRST AID PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MYP204 FIRST AID 4 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURCU DEMİR
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hasta veya yaralının durumunun kötüye gitmesini engelleyerek hayati fonksiyonlarının devam etmesini sağlayabilecek yeterli ilk yardım bilgisi edinebilmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hasta veya yaralının durumunu ilk ve ikinci değerlendirme sonrası yapılması gereken tüm ilk yardım müdahale bilgilerini içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir kaza ile karşılaştığında nasıl davranması gerektiğini bilir.
Hasta ve yaralıları hayatta tutmanın şartlarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların durumlarının daha da kötüye gitmesini önlemenin yollarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların iyileşmesini nasıl kolaylaştıracaklarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların taşınmasının kurallarını öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Hastanın/Yaralının Birinci ve İkinci Değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Çocuklarda Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Bebeklerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür taraması Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür taraması Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür taraması Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür taraması Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri Anlatım, gösteri yöntemi
11 Video izleme Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
12 Video izleme Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
13 Video izleme Vücuda Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım, Hayvan Isırmalarında İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür taraması Hasta Taşıma Teknikleri Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür taraması Genel tekrar Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yüksel, S. & Cücen, Z. (2012). İlk Yardım ve Temel Uygulamalar,Nobel Yayıncılık, istanbul.
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
1
2
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
1
2
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
1
2
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
1
3
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
1
2
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
1
3
To gain an awareness of lifelong learning.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
1
2
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
1
3
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
1
4
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​have.
1
2
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 10 3 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0