Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DTP204 | INTERNATIONAL ECONOMICS | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile, uluslararası iktisat teorisini öğreterek uluslararası ekonomik sorunlar hakkında analiz edebilecek bilgi/beceriyi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Dünya ve Türkiye Ekonomisi ve güncel ekonomik sorunların değerlendirilmesi, genel iktisadi paradigmanın oluşturulması, uluslararası iktisadi ilişkilerin küreselleşme kapsamında değerlendirilmesi,Uluslararası Ticaret Teorileri, Kapsamı, Tarihçe, Merkantilist Doktrin, Fizyokrat Doktrin, Klasik Dış Ticaret Teorileri, Adam Smith’in Mutlak Üstünlük Teorisi, David Ricardo’nun Karşılaştırmalı Üstünlük Teorisi, Fırsat Maliyeti ve Dış Ticaret Teorisi Analizleri, Üretim Olanakları Eğrisi, Heckscher-Ohlin Faktör Donatımı Teorisi, Leontief Paradoksu, Dış Ticarette Yeni Teoriler, Dış Ticaret Hadleri , Dış Ticaret Politikası, Amaçları, Dış Ticaret Politikası Araçları, Dış Ticaretin Serbestleştirilmesi, Ödemeler Bilançosu, Döviz Piyasası. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uluslararası iktisat terimlerini tanımlar. (define)(1) |
Mikro iktisat araçlarını kullanarak neoklasik dengeyi açıklar.(explain)(2) |
Serbest dış ticaretin koşullarını ve taraflara sağlayacağı yararları yorumlar.(interpret)(4) |
Dünya ekonomisinde yaşanan gelişmelerin ülkeler üzerindeki sosyo-ekonomik etkilerini yorumlar.(interpret)(4) |
Uluslararası iktisatla ilgili ampirik çalışmaları listeler(list)(1) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma, literatür taraması | Dünya ve Türkiye Ekonomisi ve güncel ekonomik sorunların değerlendirilmesi, genel iktisadi paradigmanın oluşturulması, uluslararası iktisadi ilişkilerin küreselleşme kapsamında değerlendirilmesi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
2 | Kitap okuma, literatür taraması | Uluslararası Ticaret Teorileri, Kapsamı, Tarihçe | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
3 | Kitap okuma, literatür taraması | Merkantilist Doktrin | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
4 | Kitap okuma, literatür taraması | Fizyokrat Doktrin, Klasik Dış Ticaret Teorileri | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
5 | Kitap okuma, literatür taraması | Adam Smith’in Mutlak Üstünlük Teorisi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
6 | Kitap okuma, literatür taraması | David Ricardo’nun Karşılaştırmalı Üstünlük Teorisi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
7 | Kitap okuma, literatür taraması | Fırsat Maliyeti ve Dış Ticaret Teorisi Analizleri, Üretim Olanakları Eğrisi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma, literatür taraması | Heckscher-Ohlin Faktör Donatımı Teorisi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
10 | Kitap okuma, literatür taraması | Leontief Paradoksu, Dış Ticarette Yeni Teoriler | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
11 | Kitap okuma, literatür taraması | Dış Ticaret Hadleri | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
12 | Kitap okuma, literatür taraması | Dış Ticaret Politikası, Amaçları | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
13 | Kitap okuma, literatür taraması | Dış Ticaret Politikası Araçları | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
14 | Kitap okuma, literatür taraması | Dış Ticaretin Serbestleştirilmesi | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
15 | Kitap okuma, literatür taraması | Ödemeler Bilançosu, Döviz Piyasası | Ders anlatımı, örnek, soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Krugman, P., Obstfeld, M., (2010), International Economics. Theory and Policy, Boston: Pearson Addison-Wesley |
Seyidoğlu, H. (2009), Uluslararası İktisat Teori Politika ve Uygulama, İstanbul: Güzem Can Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
2 | |||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
3 | |||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
2 | |||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
2 | |||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
2 | |||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
2 | |||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
0 | |||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
3 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |